نام کتاب : آيين زندگى نویسنده : شريفى، احمدحسين جلد : 1 صفحه : 115
1. اهميت و جايگاه
در طول تاريخ همواره گروههايى بوده و هنوز هم در گوشه و كنار جهان
هستند كه از معاشرت با ديگران پرهيز داشته و زندگى در انزوا و خلوت را ترجيح
دادهاند و براى اين كار خود نيز دلايلى داشته و دارند.[1]
براى نمونه، اجتماع و زندگى اجتماعى با ديگران را زمينهساز گناه و انحراف
مىدانند؛ شهر و اجتماع را جايگاه پرىرويان و سيهچشمانى مىدانند كه مشاهده و
معاشرت با آنان موجب هر نوع گمراهى و انحرافى است. افزون بر اين، معاشرت با ديگران
را زمينهساز بسيارى از رذايل اخلاقى از قبيل ريا، سُمعه، حسد، غيبت، حرص و تكبر و
امثال آن مىدانند. يكى از فوايد و آثار خوبى كه براى گوشهگيرى برمىشمارند، اين
است كه انسان با خيالى آسوده و بدون دغدغه فكرى به عبادت و راز و نياز با معبود
مىپردازد و همچنين از آسيب تهمت و حسادت و سوءظن مردمان بدانديش در امان مىماند.
يكى ديگر از بركات انزوا و گوشهگيرى از ديد اين گروهها آن است كه انسان از
مشاهده افراد رذل و پست نجات مىيابد و مجبور نيست كه هر از گاهى با افراد حيوان
صفت برخورد داشته باشد.
با اين وجود، حقيقت آن است كه معاشرت و ارتباط سازنده با ديگران، يكى
از مهمترين و اصلىترين نيازهاى روحى و روانى آدميان است؛ تا جايىكه به عقيده
بسيارى از فيلسوفان، آدميان مدنى بالطبعاند؛[2]
يعنى ذات و فطرت آدمى به گونهاى است كه حتماً بايد زندگى اجتماعىداشته باشد
[1] - بنگريد به: محسن فيض كاشانى، المحجة البيضاء فى
تهذيب الاحياء، ج 4، ص 25- 11
[2] - گفتنى است كه در باره علت زيست اجتماعى انسان، در
ميان انديشمندان اختلافنظر وجود دارد: نظريه مشهور اين استكه انسان مدنى بالطبع
است، يعنى فطرتاً و ذاتاً خواهان حيات اجتماعى است. علامه طباطبايى معتقد است كه
انسان، مدنى بالاستخدام است، يعنى اگر تن به زندگى اجتماعى مىدهد به خاطر ايناست
كه مىخواهد از امكانات و نيروها و توانمندىهاى ديگران در جهت منافع خود بهره
گيرد.( براىآشنايى بيشتر با نظريه علامه طباطبايى بنگريد به: عبداللَّه جوادى
آملى، شريعت در آينه معرفت، ص 425- 403) برخى ديگر از فيلسوفان مغرب زمين بر اين
باورند كه انسان، مدنى بالاجبار است، يعنى ضرورتهاى زندگى و حيات بشرى اقتضا
مىكند كه زندگى اجتماعى را برگزيند، وگرنه ذاتاً هيچ تمايلى به زندگى اجتماعى
ندارد
نام کتاب : آيين زندگى نویسنده : شريفى، احمدحسين جلد : 1 صفحه : 115