و گاهى اوقات به معناى تنزّه (و منزّه بودن) از شبيهها و ضدها نيز
مىباشد.
13- «الباقى»:
كسى است كه عوارض نابودى بر او پديد نمىآيد و بقايش نامتناهى است و
محدود نمىباشد.
بقاى خداوند متعال و دوامش چون بقا و دوام بهشت و جهنم نيست، چون
بقاى او ازلى و ابدى است، اما بقاى آن دو ابدى غير ازلى است.
«ازلى» به معناى آن است كه هميشه بوده و «ابدى» يعنى هميشه خواهد
بود، بهشت و جهنم بعد از اينكه نبودند، خلق مىشوند (يعنى سابقه عدم و نيستى
دارند) فرق بين اين دو همين است.
14- «البديع»:
كسى است كه مخلوقات را بدون وجود مشابه قبلى به صورت نوظهور، خلق
كرد.
«بديع» بر وزن «فعيل» به معناى «مفعل» است، نظير «اليم» به معناى
«مؤلم» و «بدع» به اوّل در هر چيزى گويند، نظير كلام خداوند كه مىفرمايد: