نام کتاب : اخلاق عبادى نویسنده : مقدس نيا، محمد جلد : 1 صفحه : 44
وقتى مردم درباره آن اعمال سخن مىگويند و
مرا به خاطر انجام آن مىستايند لذّت مىبرم. آيا اين اعمال از من پذيرفته است؟
پيامبر خدا 6 لحظاتى سكوت كرد و پاسخى نفرمود. در
اين هنگام آيه فوق نازل شد و روشن ساخت كه تنها عملى مقبول درگاه خداوند است كه با
اخلاص همراه باشد.[1]
بنابراين تا عمل انسان- حتّى كارهاى بسيار شايسته مثل نماز و جهاد-
از روى اخلاص صورت نگيرد، عنوان عبادت و عمل صالح بر آن تطبيق نمىكند.
عبادت و اخلاص
عبادت خداوند و خلوص نيّت رابطه بسيار نزديكى با هم دارند، تا آنجا
كه مىتوان گفت لازم و ملزوم يكديگرند. اخلاص روح عبادت است و عبادت بدون اخلاص
بهسان كالبد بىجانى است كه هيچگونه اثر مثبتى ندارد.
بنابراين، كارها تنها درصورتى كه با نيّت خالص و براى رضاى خدا انجام
شود براى آدمى عبادت محسوب مىشود و خداوند در ازاى انجام آن به او اجر و پاداش
عطا مىكند، از اين رو امام على 7 اخلاص عمل را نهتنها نوعى عبادت كه
برترين عبادتها دانسته، مىفرمايد:
از آنچه ذكر شد مىتوان چنين نتيجه گرفت كه كارهايى كه از انسان
سرمىزند مادامىكه از انگيزهاى الهى سرچشمه نگرفته، فاقد ارزش معنوى است و هرگاه
از پشتوانه اخلاص برخوردار شد ارزشمند شده و عبادت محسوب مىشود. بههمين جهت رسول
خدا 6 در نصايح خود به ابوذر غفارى قدس سره مىفرمايد: