اميد نجات براى او نيست، شفاعت شافعان نصيب
اونخواهد شد ... و تنگى و فشار و كدورت و ظلمتى كه در قلب به واسطه حسد پيدا
مىشود، در كمتر از اخلاق فاسده است. در هر حال صاحب اين خلق هم در دنيا معذّب و
مبتلا است و هم در قبر در فشار و ظلمت است و هم در آخرت گرفتار و بيچاره است.»[1]
مفاسد حسد فراوان است، به همين مقدار اكتفا نموده، به بيان راه علاج
حسد مىپردازيم.
علاج حسد
در حديثى كه از حضرت على عليهالسلام نقل شده،[2]
آن حضرت حسد را درد بىدرمان تعبير كرده، از اين رو افراد علاقمند به سلامتى جسم و
جان خود، بايد زمينههاى پيدايش حسد را دروجودشان از بين ببرند. پيشگيرى و علاج
حسد به دو صورت انجام مىگيرد:
1- از بين بردن زمينههاى پيدايش حسد
2- ايجاد ملكههاى نفسانى مخالف با حسد
امام خمينى راه علاج رذيله حسد را چنين بيان مىكند:
«... و آن (علاج حسد) چنان است كه با تكلّف، اظهار محبت كنى با
محسود، و ترتيب آثار آن را دهى و مقصودت از آن، علاج مرض باطنى باشد. نفس تو را
دعوت مىكند كه او را اذيت كن، توهين كن، دشمنى داشته باش. مفاسد او و مَساوى او
را به تو عرضه مىدارد. تو به خلاف ميل نفس به او ترحم كن و تجليل و توقير نما.
زبان را به ذكر خير او وادار كن.
نيكويىهاى او را بر خود و بر ديگران عرضه دار. صفات جميله او را
خاطر نشان خود كن.»[3]
امام سجاد عليهالسلام دست به دعا برداشته، از خداوند متعال تقاضا
مىكند: