نامگذارى مىشوند. اين نعمتها بيشمار است و
در فرآوردههاى خوراكى محدود نمىشود؛ حيات انسان، وجود اعضا و جوارح، قدرت فكر و
انديشه، سلامت جسم و جان، سالهاى عمر، نشاط جوانى، نزول وحى، آمدن پيامبران، ايمان
به خدا و قيامت، امنيت فردى واجتماعى، قدرت كار و كوشش، توان يادگيرى، امكان تعالى
و تكامل بشر، زمين، آب، هوا، حيوانات، گياهان، وجود پدر ومادر، دوستان و بستگان،
همسر و فرزندان- كه انسان با آنها انس مىگيرد و .... از معدود نعمتهايى است كه در
زندگى انسان محسوس است ولى همه آنهانه محسوس است و نه قابل شمارش به تعبير قرآن
مجيد:
اگر (بخواهيد) از نعمتهاى الهى آمار بگيريد، نمىتوانيد، همانا
خداوند بخشنده و مهربان است.
در ديدگاه مؤمنان و خردمندان، «نعمت دهِ» اصلى كسى جز خداوند نيست
ونعمتهاى خرد وكلان ومحسوس و نامحسوس از آن اوست و ديگران واسطه نعمت محسوب
مىشوند.
ضرورت سپاسگزارى
چنانكه در پيش اشاره شد، سپاسگزارى در برابر هر نعمتى، خواست وجدان
سالم و مدّ نظر دين و خرد است.
خداوند در قرآن مجيد ضمن يادآورى برخى ازنعمتها به انسان سفارش
مىكند كه شكر آنها را به جاى آورد تا هم وظيفه انسانى خود را انجام دهد و هم از
مواهب بيشمار الهى- كه نتيجه سپاسگزارى است- برخوردار گردد و قدردانى از نعمتهاى
الهى را ثمره ايمان به خدا و اعتقاد به يگانگى او دانسته مىفرمايد: