امامت جزء كاملكننده دين است و دين بدون آن
ناقص خواهد بود، از منظر قرآنكريم ايمان بهامامت نيز امرى لازم بوده و از
پايههاى مستحكم اخلاق اسلامى محسوب مىگردد.
5. شرط ايمان
بر اساس آنچه در قرآن و روايات وارد شده است، انجام عمل نيك
عمدهترين شرط ايمان است. در بسيارى از آيات قرآن، ايمان در كنار عمل نيكو مطرح
شده است و در اكثر آنها بلافاصله پس از ايمان، عمل صالح و پسنديده مطرح شده است.
اگرچه عمل نيك از عناصر گوهرين ايمان نيست، ولى ايمان بدون عمل نيكو، سود و بهره
مطلوب را در پى نخواهد داشت. بنابراين انجام عمل شايسته را مىتوان شرط بهرهورى
ايمان دانست. در قرآن كريم آمده است:
و اما هر كه ايمان آورد و كار شايسته كند، پاداشى [هر چه] نيكوتر
خواهد داشت، و به فرمان خود، او را به كارى آسان وا خواهيم داشت.[1]
قرآن ادعاى مؤمن بودن را بدون عمل نيك، ادعايى دروغين مىداند:
و مىگويند: «به خدا و پيامبر [او] گرويديم و اطاعت كرديم.» آنگاه
دستهاى از ايشان پس از اين [اقرار] روى برمىگردانند، و آنان مؤمن نيستند.[2]
امام على 7 نيز با همين بيان مىفرمايد: «كسى كه به
دستورات الهى عمل كند، فقط او است كه مؤمن است.»[3]
بنابراين از نظرگاه اخلاق اسلامى ادّعاى ايمان بدون پايبندى به
دستورات الهى، گزاف و دروغين است؛ مگر آنكه فرد مؤمن قدرت و فرصت عمل را نداشته
باشد.
6. اسباب ايمان
در متون دينى از عوامل مختلفى به عنوان موجبات پيدايش، ثبات و كمال
ايمان نام برده شده