responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 500

خ 106، 154، خدايا ما را در گروه و جماعت آن حضرت محشور فرما در حاليكه رسواها، و برگردنده‌ها و عهد شكنان نيستيم. وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً خ 190، 282 «زمر» گروهها.

مزمار

زمر (بر وزن عقل) خواندن با «نى» با دميدن در آن،

در لغت آمده: «زمر الرجل زمرا و زميرا: غنّى بالنفخ فى القصب و غيره»

مزمار: آلت خواندن «نى» جمع آن مزامير است، مزامير يا زبور داود 7 همان سرودها و دعاهاى و اخلاقيات او بود كه از طرف خداوند نازل گشته بود، در تورات فعلى كتاب مزامير داود يكى از كتابهاى تورات است و داراى صد و پنجاه مزبور است و آن فقط يكبار در «نهج» آمده كه درباره زهد فرموده: «و ان شئت ثلثت بداوود 7 صاحب المزامير و قارى‌ء اهل الجنة فلقد كان يعمل سفائف الخوص بيده و يقول لجلسائه ايكّم يكفينى بيعها» خ 160، 23. اگر خواسته باشى سوّمين سرمشق را به نظر مى‌آورى كه داود 7 صاحب مزامير و قارى اهل بهشت است بافتهاى ليف خرما را با دست خود مى‌بافت و به يارانش مى‌فرمود: كدام يك اين را از طرف من مى‌فروشيد، اين كلام در «خوص» نيز گذشت.

زمّرد

سنگ قيمتى است كه در معدن طلا يافته مى‌شود رنگش سبز تند و شفّاف است بهترين آنها را زبرجد گويند و آن فقط يكدفعه در «نهج» آمده است كه درباره رنگ سنگها فرموده: «بين زمّردة خضراء و ياقوتة حمراء» خ 192، 293.

زمع

سرعت كردن و بالعكس در دو معناى ضد به كار رود، ازماع نيز به همان معنى است، اين كلمه دو بار در كلام حضرت آمده است، در مقام نصيحت فرموده: «فازمعوا عباد الله الرحيل عن هذه الدار المقدور على اهلها الزوال» خ 52، 89 بندگان خدا سرعت بخشيد به كوچيدن از اين خانه‌ايكه بر اهل آن رفتن و مردن مقدّر شده است (سرعت بخشيدن با عمل كردن به احكام است).

و نيز فرموده: «و ازمع الترحال عباد الله الاخيار و باعوا قليلا من الدنيا لا يبقى بكثير من الآخرة لا يفنى» خ 182، 264، بندگان نيكوكار خدا به كوچيدن سرعت بخشيده و

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 500
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست