نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 281
حشى
حاشيه:
جانب شىء و كنار آن. اين مادّه سه بار در «نهج» آمده است در رابطه با نصيحت
فرموده: «و من تلن حاشيته، يستدم من قومه المودّة»
خ 23، 65 هر كس جانبش (ملاقات و رفتارش) نرم باشد پيوسته مورد محبت قوم خويش واقع
مىشود و نيز در نامه 35 آمده «و لا تقطعنّ لاحد من
حاشيتك قطيعة» به كسى از اطرافيان خود چيزى را تيول مكن. و در باره تجار و
صنعتگران فرموده: «و تفقّد امورهم بحضرتك و فى حواشى
بلادك» نامه 53.
حاصب
باد و
طوفان ريگ افشان. «حصب» انداختن سنگريزه اين لفظ دو بار در «نهج» يافته است يكى در
خ 58، 92 «اصابكم حاصب» كه در «أبر» گذشت،
ديگرى در نامه 64، 454 كه به معاويه مىنويسد: «بحاصب
بين اغوار و جلمود» كه در «جلم» گفته شد.
حصد
درو كردن
همچنين است حصاد. احتصاد نيز به همان معنى است، از اين لفظ ده مورد در كلام حضرت
آمده است: «و كما تدين تدان و كما تزرع تحصد» خ
153، 214 در مقام نصيحت فرموده: شرّ را از سينه ديگرى درو كن با قلع آن از سينه
خودت: «أحصد الشرّ من صدر غيرك بقلعه من صدرك»
حكمت 178.
حصيد
درو شده
در رابطه با معاويه فرموده: «و ساجهد فى ان اطهر الارض
من هذا الشخص المعكوس و الجسم المركوس حتّى تخرج المدرة من بين حبّ الحصيد»
نامه 45، 419 كه در «حبّ» يا «جسم» گذشت. در رابطه با خداوند فرموده: خداوند در
قرآن خود به بندگان متجلى شد بى آنكه او را به بينند... هلاك كرد كسانى را كه هلاك
كرد با بلاهائى شبيه هم و درو كرد آنانرا كه درو كرد با نقمات خويش: «محق من محق بالمثلات و احتصد من احتصد بالنقمات» خ
147، 204.
حصر
تنگ
گرفتن.
«قاموس»
تنگ گرفتن و حبس كردن گفته است
بمعنى
منع نيز آمده است، در كلام حضرت از اين لفظ يك مورد بيشتر نيامده است. در فرمان
مالك فرمايد: «و لا يحصر من الفىء الى الحقّ اذا
عرفه» نامه 53، 434، منع نكند از فىء
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 281