نام کتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 200
مسأله
حجاب
حجاب
زن در اسلام جايگاه رفيعى دارد؛ او را از ابتذال مصون داشته كرامت او را از
درافتادن در مسير انحطاط پاس مىدارد. زن چونان انسانى والا و محترم است، عزت و شرافتى
ديرينه و اصيل دارد، اين سخنى گذرا نيست. الزام او نسبت به حجاب، تنها در راستاى
پاسداشت شرافت و عزت اوست.[1] هرگز رها
نمىشود تا هواپرستان و خودخواهان او را با خود به اين سو و آن سو بكشانند.
افزون
بر اين اسلام در پى ساختن جامعهاى پاك است كه هر لحظه و هر دم دستخوش طغيان و
فوران گرايشها و انگيزههاى جسمى و جنسى نگردد؛ تحريكاتى كه پيوسته تا شهوتپرستى
بىپايان و سيرىناپذير ادامه دارد. نگاههاى دزدانه، حركات شهوتانگيز، جلوههاى
نمايان، تنهاى برهنه، كارى جز تحريك حالت جنونآميز حيوانى مرد و فلج ساختن سلسله
اعصاب و اراده او ندارند، و نتيجه آن يا لجام گسيختگى بىحدّ و مرز اجتماعى خواهد
بود؛ و يا بيماريهاى عصبى و عقدههاى روانى سركوب شده كه به شكنجه و آزار شبيهتر
است.
يكى
از راهكارهاى اسلام براى پديد آوردن جامعهاى سالم و پاك، جلوگيرى از اين
شهوتانگيز شدن و سالم نگه داشتن غريزه طبيعى موجود در ژرفاى وجود دو جنس و هدايت
آن در مسير درست و آرام آن است.
امام
رضا عليه السلام در حديثى در پاسخ سؤالات محمدبن سنان مىنويسد:
«نگاه
به موهاى زنان شوهردار و زنان ديگر حرام است، زيرا مردان را تحريك مىكند و سپس به
كارهاى پليد و ناروا و نازيبا مىانجامد».[2]
سيد
قطب مىنويسد:
«شايع
شده كه مىگويند: نگاه آزادانه، گفت و گوهاى بىقيد و بند، آميزشهاى آسان، خوش و
بشهاى دو جنس با هم، و برملا بودن مواضع پوشيده بدن زن و ... همه و همه آرامش و
آسايش و آسودگىزا بوده تمايلات فرو خفته را آزاد ساخته از سركوفت و عقدههاى
روانى پيشگيرى مىكند و فشار سخت غريزه جنسى را تعديل
[1] . چنانچه از رواياتى استفاده مىشود كه نگاه به موى
زنان اهل ذمه جايز است، زيرا احترامى ندارند. ر. ك: وسائل الشيعه، 20/ 205.