نام کتاب : معرفت قرآنى (يادنگار آيت الله محمد هادي معرفت) نویسنده : كنگره بزرگداشت آيت الله معرفت جلد : 1 صفحه : 386
استخوانهاى
سينه ترائب هستند، تا مىرسد به دو استخوانى كه در دو رستنگاه مو است و مىگويد
اين ترائب است.
اكنون
توجه بفرماييد كه سخن يك مفسر مشكل ما را حل كرد و اين با تتبع به دست مىآيد. لذا
يكى از وظايف خطير شما محققان تتبع است.[1]
رويارويى
با شك و شبهه
مرحوم
آيتالله معرفت، دانشپژوهان و طلاب علوم دينى را از شك و شبهه نمىهراسانيد؛ بلكه
به آنها مىآموخت كه چگونه با ترديدها و پرسشها مواجه شوند. ايشان همواره از پاك
كردن صورت مسأله ابا داشتند، بلكه مىكوشيدند تا اذهان و افكار را براى حل مسائل
نيرومند سازند، از اين رو در سخنان خود به اين نكته تصريح مىكردند و مىگفتند:
حركتى
به سوى يك تحقيق كه بخواهد منتهى به يقين بشود، از شك شروع مىشود. اگر شك نباشد،
كسى در پى يقين نخواهد بود و يقين در پى شك است كه انگيزه مىشود براى جستوجو و
تحقيق، و لذا تمام دانشمندان همه حركات علمى خود را از شك آغاز كردند. كسى كه شك
ندارد، به دنبال بحث و تحقيق هم نمىرود و لذا هيچ وقت آن يقين مطلوب برايش حاصل
نمىشود و عجيب است كه قرآن اساساً تأكيد مىكند كه بايستى يك مؤمن هميشه
انديشمندانه مطالب را بپذيرد، يعنى بينديشد و بپذيرد. مثلًا در آيه كريمه
وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ
لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ خداوند مىفرمايد: ما اين قرآن را
فرستاديم و تو وظيفه دارى كه آن را براى مردم تبيين كنى، اما مردم وظيفه دارند كه
در گفتههاى تو بينديشند. خداوند مىتوانست بگويد تا مردم بپذيرند آن چه را تو
مىگويى، و اين جور نگفته است.
اصلًا
آيين اسلام روشش روشى محققانه و انديشمندانه است، اسلام مىخواهد يك مسلمان و يك
مؤمن واقعى به آيين اسلام، انديشمندانه با مسائل برخورد كند.
البته
تعبد به اسلام براى عدهاى خيلى خوب است و هيچ اشكالى هم ندارد و قطعاً هم شخص
متعبد عاقبت حسن دارد و بلاشك به بهشت
[1] . آئبن تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين، دوره اول
آذرماه 1378 ش.
نام کتاب : معرفت قرآنى (يادنگار آيت الله محمد هادي معرفت) نویسنده : كنگره بزرگداشت آيت الله معرفت جلد : 1 صفحه : 386