نام کتاب : معرفت قرآنى (يادنگار آيت الله محمد هادي معرفت) نویسنده : كنگره بزرگداشت آيت الله معرفت جلد : 1 صفحه : 360
آسمان فيض
الهى ريزش نمود و پهناى دشتها هر يك به اندازه ظرفيت خود از آن لبريز شده، روان
گشتند.[1]
ايشان
در ادامه با نقل رواياتى از تابعان، تفاوت اصحاب را يادآور شدند و به اعتراف
ذهبى در اين زمينه اشاره و برخى موارد تفاوت دريافت آنها را گوشزد
مىنمايند.[2] آنگاه با
استناد به رواياتى توضيح مىدهند كه اين وثاقت به معنى عدم تفاوت نقل احاديث و
اختلاف آنان در حديث نيست. وى با استشهاد به ذيل روايتى كه در بالا به نقل از
منصور بن حازم آورديم و نيز به استناد روايت ديگرى از كلينى از
اميرمؤمنان (ع) توضيح مىدهند كه راويان حديث پيامبر چهار دستهاند[3]
و تنها يك گروه كه منافقانند، احاديث دروغين از پيامبر نقل مىكنند، اما سه گروه
ديگر، راويان صادق احاديث پيامبرند؛ هر چند در نقص و اتمام مطالب و درك و فهم مراد
و مقصود پيامبر متفاوتند.[4]
خلاصه
آنكه حضرت آيتالله معرفت به عدالت صحابه فاضل و راستآيين معتقد هستند و روايات
آنان از رسول الله (ص) را حجت مىدانند؛ همانگونه كه اخبار واحد عادل حجت
مىباشد.
انتقاد
اين
مبنا مورد پسند برخى قرار نگرفت و در مقالات خود حملات شديد اللحن متوجه استاد
كردند.
اينان
نوشتند: اين كلمات آقاى معرفت، اثبات عصمت صحابه مىكند؛ موضوعى كه هيچ صاحب شعورى
نگفته است. اين عقيده همان عقيده اهلسنت است كه اهلبيت را كنار زده و به سوى
حجيت معصومانه صحابه تحت عنوان عدالت رفتند. سپس با استناد به روايات ارتداد در
منابع عامه و
[4] . ر. ك: التفسير و المفسرون، ج 1، صص 215- 214؛ و
التفسير الاثرى الجامع، ج 1، ص 105؛ به نقل از: كلينى در كافى، ج 1، ص 65، ح 3؛
باب اختلاف الحديث، حديث 1.
نام کتاب : معرفت قرآنى (يادنگار آيت الله محمد هادي معرفت) نویسنده : كنگره بزرگداشت آيت الله معرفت جلد : 1 صفحه : 360