نام کتاب : معرفت قرآنى (يادنگار آيت الله محمد هادي معرفت) نویسنده : كنگره بزرگداشت آيت الله معرفت جلد : 1 صفحه : 272
بعد استاد
مىگويند:
تأويل
ميزان به امام على (ع) بدان جهت است كه او معيار بازشناسى حق از
باطل است.[1]
بخش
سوم: رابطه ويژه اهلبيت (ع) و قرآن از منظر استاد معرفت
غير
از آنكه استاد معرفت (ره) در تمامى آثار خود، به دفاع از اهلبيت (ع) و تبيين
جايگاه آنان در مباحث قرآنى پرداختهاند، كتابى خاص به نام اهلالبيت
(ع) و القرآن الكريم نوشتهاند و مبانى شيعه در «رابطه اهلبيت (ع) و
قرآن» را تبيين و مورد تأكيد قرار دادهاند. همچنين فصل هشتم كتاب
تفسير و مفسران به ميزان 66 صفحه را به نقش اهلبيت (ع) در تفسير اختصاص دادهاند.
استاد
معرفت، رابطه عميق ولايى و باطنى با ائمه (ع) داشتهاند كه گاهى براى حل مشكلات
علمى از طريق معنوى با آنان رابطه برقرار مىكند و هم از منظر علمى و اعتقادى
داراى ايمانى كامل نسبت به آنان بود؛ بهطورى كه تمامى حركتهاى قرآنى خود را براى
اعتلا و تبيين مقام آنان، انجام مىدادند.[2]
در
اينجا به چند نمونه از آراى استاد معرفت (ره) پيرامون رابطه اهلبيت (ع) با قرآن
اشاره مىشود:
1.
اهلبيت (ع) آگاه به معانى تمام آيات
استاد
معرفت همانند تمامى عالمان شيعه، هم به آگاهى اهلبيت (ع) بر تمامى آيات قرآنى
معتقد مىباشد و هم با بهترين اسلوب و زيباترين بيان، همراه با دلايلى روشن و قابل
فهم براى جهان اهلسنت به تبليغ و ترويج اين ايده پرداختند.
ايشان
در اين زمينه مىگويند:
اهلبيت
راسخان در علم و مصداق كامل صفت «اهل الذكر» اند كه تفسير و تأويل قرآن را يكجا
مىدانند، لذا فقط اينانند كه براى هميشه شايستگى
[1] . ر. ك: التأويل فى مختلف المذاهب و الآراء، صص 64-
62.