نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 65
خارجة» مضاف و مضاف اليه باشد، معلوم نيست خارجه، صاحب چاه، چه كسى
بوده است؟! و اگر صفت و موصوف باشند، در اين صورت مكان و محلّ چاه دانسته نيست. در
هر حال، اين چاه يكى از چاههاى مدينة النبى بوده كه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و
آله از آن آب نوشيده است.
(1)
بئر
خريف:
روايت
شده كه عثمان اين چاه را به صدقه خود در چاه اريس ضميمه كرد. روايتى مىگويد كه
خاتم پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در همين چاه از دست عثمان افتاده است.
(2)
بئر
خطمه:
يكى
از چاههاى مدينه بوده كه محل آن معلوم نيست؛ اين چاه در محله بنى خطمه، از قبيله
اوس، كه در منطقه عوالى مدينه مىزيستند، قرار داشته است.
[به
روايتى، پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به محله «بنى خطمه» آمد و در خانه
پيرزنى نماز گزارد، سپس به كنار چاه ذرع رفت و تجديد وضو كرد.[1]]
[بئر
ذات العلم:
چاهى
است ميان مدينه و «وادى صفرا» كه روبروى «روحاء» قرار دارد و پس از چاه «رشا»
دومين چاه عميق است كه دسترسى به عمق آن ميسّر نيست. گفته مىشود كه على بن ابى
طالب عليه السّلام در كنار آن چاه با جنّيان جنگيده است.[2]]
(3)
بئر
ذرع:
چاهى
بود در مدينه و همان چاه بنى خطمه پيشگفته است.
(4)
بئر
ذروان:
اين
ضبط از بخارى است، اما در مسلم به صورت «ذواروان» و در روايتى نيز «ذراوان» و در
روايتى نيز «ذراوان» آمده است.
نقل
است كه لبيد بن اعصم پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله را با چند دندانه از شانه و
لاخ مويى از آن حضرت جادو كرد و آنها را در چاه ذروان قرار داد. گمان مىرود كه
اين چاه در اطراف بقيع در مدينة النبى بوده است.
(5)
بئر
روحاء:
-
«روحاء».
(6)
بئر
رومه:
بعضى
آن را به صورت «رؤمه»- با همزه- گفتهاند. به اين چاه بئر عثمان و «قليب مزنى» نيز
گفته مىشود. چاهى است كه امروزه در عقيق مدينه معروف است. در كتاب خود به نام
«اخبار الوادى المبارك» عقيق، به تفصيل
نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 65