در
تمام اين موارد با اينكه «روىّ» ها داراى مساوات هستند، به دليل تعلق شديد صدر بر
ذيل، مانع آيه مستقل قرار دادن آنها شده است.
و
همينطور است قول خداى منّان در آيههاى «و الطور»، «الرّحمن»، «الحاقّة»، «القارعة»،
«و العصر» كه از باب حمل اين آيات به آيات: «و الفجر» و «الضحى» است كه به لحاظ
تعلق شديد اين قسمت از آيات به ما بعد خودشان، جزء آيه قرار گرفتهاند، نه آيه
مستقل. و امّا از لحاظ تناسب و مساوات «روىّ» اينها اقتضا داشت كه آيه مستقل
باشند.
نظر
زمخشرى در استقلال آيات قرآن كريم
«زمخشرى»
در كشاف مىگويد: آيات قرآن كريم علمش توقيفى بوده و رخصتى در آنها داده نشده كه
قياس بر آيات ديگر شود. بلكه هر كدام از طرف شارع مقدس آيه شمرده شده است آيه و هر
كدام كه جزء آيهاى قرار گرفته، جزء آيه است و كسى را حق تغيير اين و قياس اين بر
آيات ديگر نيست. و روى همين جهت «الم» را يك آيه شمردهاند هرجا كه آمده است. و
همچنين «المص» را. و امّا «المر» و «الر» را آيه مستقلى نشمردهاند. و آيه «حم» را
در تمام سورههاى هفتگانه و «يس»