responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 157

52، 53، 54) را به خود اختصاص مى‌دهند، با اينكه رقم و شماره رديف آنها در قرآن موجود در نزد مسلمانان، از ارقام به دنبال هم تشكيل نمى‌يابد. و اين دقيقا عكس وضعيت مكانى در سوره‌هاى شروع شده به حروف سه‌گانه «ا+ ل+ م» است؛ زيرا ظهور تفوق و برترى در سوره‌هايى كه با «ا+ ل+ م» آغاز شده، اقتضا مى‌نمود كه سوره‌هايى كه در قرآن شريف تتابع داشته و به دنبال هم قرار گرفته‌اند، يك سوره و يك مجموعه تلقى گشته و ميانگين درصد آنها را با ساير سوره‌هاى قرآن، ملاحظه نماييم؛ يعنى سوره‌هاى «عنكبوت، روم، لقمان و سجده» را كه در ترتيب قرآنهاى رسمى امروز جهان اسلام، دنبال هم آمده‌اند را يك سوره محسوب نموده و سپس با ساير سوره‌ها مقايسه نموده و برترى درصد اينها را در حروف مذكور، نسبت به سوره‌هاى ديگر، به دست بياوريم. با اينكه در نزول وحى و ترتيب آن، اين چهار سوره به دنبال هم قرار نگرفته‌اند.

8- و حرفهاى «ا+ ل+ م+ ص» فقط در آغاز يك سوره قرار گرفته و تنها يك سوره است كه با آن آغاز مى‌گردد و آن سوره «اعراف» است كه در مكه نازل گشته است. درصد اين حروف چهارگانه در سوره مزبور، نسبت به سوره‌هاى ديگر قرآن تفوق و برترى دارد؛ يعنى درصد اين چهار حرف «ا+ ل+ م+ ص» در اين سوره مباركه، نسبت به درصد حروف مزبور، در ديگر سوره‌ها، تفوق و برترى دارد.

و همچنين اين محقق، راجع به حروف چهارگانه «ا+ ل+ م+ ر» در ابتداى سوره «رعد» و در مورد حروف پنج‌گانه «ح+ م+ ع+ س+ ق» در آغاز سوره «شورى» و در رابطه با حروف «ك+ ه+ ى+ ع+ ص» در سوره «مريم» در هاله‌اى از ابهام و آميخته به يك نوع گنگى و تكلف و پيچيدگى خاص و ويژه‌اى همانند بيان گذشته خويش، سخن گفته است.

و باز از جمله مسائلى كه در اين زمينه بيان كرده اين است كه: مجموع تعداد حروف سوره مباركه «ناس» از (99) حرف تشكيل يافته و آن مطابق رقم حروف‌

نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 157
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست