نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 174
فاقد دلالت
بر مقصود ايشان است. ذيلا نمونههاى برجسته از آنها را مىآوريم:
حاجى
نورى، براى آنكه مرحوم ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى (متوفاى 328) را از قائلين
به تحريف معرفى كند، روايات وارده در كتاب شريف كافى را يادآور مىشود و براى
نمونه يكى از ابواب اصول كافى را ارائه مىدهد تا ثابت كند، مرحوم كلينى قائل به
تحريف قرآن است و اختصاص يك باب از كتاب به اين امر را دليلى بر مدعاى خود گرفته
است.[1]
ما
اكنون آن باب را با تمام رواياتش- كه شش روايت است- مىآوريم تا صحت و سقم اين
نسبت كاملا روشن شود.
مرحوم
كلينى آن باب را با اين عنوان مطرح كرده است:
«باب
انه لم يجمع القرآن كله الّا الأئمة- عليهم السلام- و انهم يعلمون علمه كلّه»،
(قرآن را كسى جز أئمة (ع) جمع نكرده است و آنهايند كه تمامى علوم قرآن را
مىدانند).
روشن
است كه مقصود جمع كردن تمامى تفسير و تأويل قرآن است؛ زيرا قسمت دوم عبارت فوق،
قسمت اول را توضيح مىدهد و آنهايند كه تمامى علوم قرآن را مىدانند و اين همان
معناى جمع كردن تمامى قرآن است.
سپس
رواياتى را آورده است كه اين روايات عبارتند از:
حديث
اول. «ما ادعى احد من الناس انه جمع القرآن كله كما انزل إلّا كذّاب و ما جمعه و
حفظه كما نزّله اللّه تعالى إلّا علىّ بن ابى طالب و الأئمة من بعده صلوات الله
عليهم»، (هركس ادعا كند قرآن را همان گونه كه نازل شده، جمع كرده است دروغگوست؛
زيرا كسى جز على و ائمه پس از وى قرآن را آنگونه كه نازل شده است جمع و حفظ
نكردند).
مقصود
از «همان گونه كه نازل شده» معنى و تفسير صحيح آن است؛ يعنى به همان معنى و تفسيرى
كه خدا خواسته است بعلاوه مراد روايت، لفظ و عبارت قرآن نيست؛ زيرا قرآنى كه حضرت
على (ع) گرد آورده بود، علاوه بر رعايت ترتيب نزول، در مواردى توضيحاتى داشت و يا
شرح برخى از مبهمات و تفسير برخى معضلات و اشاره به مواقع نزول و مناسبات و ديگر
شئون تفسيرى را دارا بود كه مصحف موجود، كه به دست ديگر صحابه جمعآورى شد، از آن
خالى بود. آن مصحف سپس در دست