نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 123
نشويد[1]
و نماز به پا داريد و زكات بدهيد و از خدا و رسولش اطاعت كنيد. خداوند مىخواهد
آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند».
از
آيه 28 تا وسط آيه 33، همسران پيامبر، مخاطب هستند و يك مرتبه در وسط آيه 33 خطاب
از جمع مؤنث به جمع مذكر تبديل مىشود و دوباره در آيه 34 همسران پيامبر، مخاطب
قرار مىگيرند.
پيش
ازآنكه به پاسخ اين شبهه بپردازيم دانستن يك مقدمه درباره ساختار قرآن ضرورى است:
ساختار
قرآن
ساختار
كلام از دو حال خارج نيست:
1.
ساختار نوشتارى: منظور از ساختار نوشتارى، همان سبكى است كه در نوشتن يك كتاب
رعايت مىشود؛ مانند كتابهاى تفسير، اصول و فقه. در ساختار نوشتارى، نويسنده بايد
همه قرائن و شواهدى را كه براى فهم كلامش لازم است، در نوشتهاش بياورد؛ تا هر
خوانندهاى كه كتاب را مىخواند، مراد نويسنده را درك كند.
2.
ساختار گفتارى: مراد از ساختار گفتارى، سبك خطابه و سخنرانى است؛ مانند نهج
البلاغه كه جمعآورى سخنرانىهاى مولا امير مومنان عليه السّلام است. در ساختار
گفتارى مخاطب مشخصى وجود دارد و متكلم مىتواند با تكيه بر قرائن حالى يا قرائنى
كه در ذهن مخاطب وجود دارد، سخنش را مطرح كند.
فرق
ساختار نوشتارى و گفتارى: ساختار نوشتارى، مخاطب مشخصى ندارد و خواننده در هر زمان
كه كتاب را مىخواند، مخاطب كتاب قرار مىگيرد؛ بنابراين رويّه كتاب بايد از ابتدا
تا انتها يكسان باشد و ضميرها و ارجاعها (خطاب يا غير خطاب) از ابتدا تا انتهاى
كتاب يكنواخت باشد. در ساختار نوشتارى به هيچ وجه
[1] . عايشه پس از واقعه جمل هرگاه اين آيه را مىشنيد،
به قدرى گريه مىكرد كه تمام لباسهايش خيس مىشد.
نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 123