نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 21
النَّاسِ
عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا؛[1] قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم تا آنرا با
درنگ بر مردم بخوانى و آنرا بهتدريج نازل كرديم».
آنگونه
كه از قرآن استنباط مىشود، حكمت تدريجى بودن نزول قرآن، آن است كه پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله و مسلمانان احساس كنند همواره مورد عنايت خاص پروردگار هستند
و پيوسته رابطه آنان با حق تعالى استوار است. چنانكه آيات وحى در موقعيتهاى
بسيارى موجب دلگرمى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بودهاست.
آغاز
نزول
طبق
نص صريح قرآن، آغاز نزول قرآن در ماه مبارك رمضان و در شب قدر بوده است:
«شَهْرُ
رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ...؛[2]
ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است ...»؛
«إِنَّا
أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛[3] ما
[قرآن را] در شب قدر نازل كرديم.».
شب
قدر در نزد اماميّه، ميان دو شب 21 و 23 ماه مبارك رمضان مرددّ است؛ شيخ كلينى از
حسّانبنمهران روايت كردهاست كه مىگويد: از امامصادق عليه السلام پرسيدم: شب
قدر كدام است؟ فرمود: «آنرا در يكى از دو شب 21 و 23 جستوجو كن». زراره از
امامصادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: «شب 19 شب تقدير است، شب 21 شب تعيين
و شب 23 شب ختم و امضاى امر است»[4].
شيخ
صدوق مىگويد: «مشايخ ما اتفاق نظر دارند كه ليلة القدر، شب 23 ماه