responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني نویسنده : آژير، حميد رضا    جلد : 1  صفحه : 192

رام زمين شد. سپس فرمود: زمين بر خود باليد و گفت: چه چيز بر من چيره گردد؟

خداوند كوهها را آفريد و همچون ميخهايى بر زمين كوبيد تا تزلزل نيابد و هر چه بر خود دارد نلرزاند، و بدينسان زمين آرام شد و پابرجا گرديد سپس كوهها بر زمين باليدند و گردن فرازيدند و گفتند: چه چيز بر ما چيره تواند شد؟ و خداوند آهن را آفريد تا آنها را بريد و كوهها در جاى خود آرام گرفتند. سپس آهن بر كوهها باليد و گفت: چه چيز بر من چيرگى تواند؟ و خداوند آتش را آفريد كه آهن را آب كرد و آهن خوار گشت، سپس آتش شعله بركشيد و فرياد كرد و بر خود باليد و گفت: چه چيز بر من چيرگى تواند يافت؟

و خداوند آب را بيافريد كه آن را خاموش كرد، و بدينسان آتش نيز خوار شد. سپس آب بر خود باليد و جوشيد و گفت: چه چيز بر من چيرگى يابد؟ و خداوند باد را آفريد كه امواج آن را به حركت درآورد و آنچه را در ژرفاى آن بود بيرون ريخت و آن را از بستر خود بازداشت، و بدينسان آب نيز خوار شد. سپس باد بر خود باليد و طوفان به راه انداخت و دامن كشيد و گفت: چه چيز بر من چيرگى تواند؟ و خداوند انسان را آفريد كه ساختن آغازيد و چاره انديشيد و آن را برگرفت كه از باد و جز آن خود را نهان مى‌داشت، و بدين ترتيب باد هم خوار شد. و سپس انسان سر به شورش برداشت و گفت: چه چيز قدرتى بيش از من دارد؟ و خداوند مرگ را براى او آفريد و انسان نيز به خوارى كشيده شد، و مرگ نيز باليدن آغازيد و خداوند به او فرمود: بر خود مبال كه من تو را ميان دو گروه بهشتى و دوزخى سر خواهم بريد و ديگر هرگز تا اميدوارى يا بيمناكى زنده است تو را زنده نخواهم كرد، و نيز فرمود: بردبارى بر خشم چيرگى يابد و مهرورزى بر تندخويى و صدقه بر گناه. سپس امام صادق عليه السّلام فرمود: چه بسيارند پديده‌هايى كه بر ديگرى چيرگى دارند!

سفارش پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در عاقبت انديشى‌

[130] مسعدة بن صدقه مى‌گويد كه: امام صادق عليه السّلام فرمود: مردى نزد پيامبر آمد و عرض كرد: يا رسول اللَّه! به من سفارش كن. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به او فرمود: اگر سفارشت كنم‌

نام کتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني نویسنده : آژير، حميد رضا    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست