حاج آقا بزرگ تهرانى
مىگويد: «كتاب سليم از كتابهاى مرجع و اصول مشهور بين شيعه و عامه است»[2].
علامه امينى مىگويد:
«سليم كسى است كه نزد شيعه و غير شيعه به او و كتابش استناد مىشود»[3]. و نيز
مىگويد: «كتاب سليم از اصول مشهور و متداول از زمانهاى قديم است و نزد محدّثين
شيعه و عامّه و تاريخ نويسان مورد اعتماد است ... و بهمين جهت است كه بسيارى از
بزرگان عامّه همچون حسكانى از آن نقل كرده و به آن استناد نمودهاند»[4].
علامه مرعشى نجفى
مىگويد: «كتاب سليم معروف است و نزد ما و اكثر عامّه مورد اعتماد است»[5].
علامه موحّد ابطحى
مىگويد: «كتاب سليم كتابى مشهور بين شيعه و عامه است»[6].
اعتراف حسن بصرى در
باره كتاب سليم
از آنجا كه حسن بصرى
متوفاى سال 110 از بزرگان محدثين عامه بشمار مىآيد و اسناد بسيارى از روايات آنان
به او منتهى مىشود، ذكر سخن او در باره كتاب سليم در اينجا بسيار بجا است كه
تفصيل آن چنين است:
ابان كتاب سليم را بطور
كامل بر حسن بصرى عرضه كرد و براى او خواند. او همه مطالب را مورد تأييد قرار داد
و گفت: «در اين كتاب حديثى نيست مگر آنكه حق است و از افراد مورد اعتمادى از
شيعيان على بن ابى طالب عليه السّلام و ديگران شنيدهام»[7].
در پايان اين بخش
مىتوانيم نتيجهگيرى كنيم كه كتاب سليم براى هر محقّقى در تاريخ و حديث اسلامى
لازم است و بايد در تحقيقات اسلامى مورد استفاده قرار گيرد.