7. حاج آقا بزرگ تهرانى
مىگويد: «عدّه زيادى از قدماى اصحاب در كتابهايشان از كتاب سليم با اسناد متعدّد
نقل كردهاند كه اكثر آنها به ابان منتهى مىشود»[2].
8. سيّد صفائى خوانسارى
مىگويد: «طبرسى در كتاب احتجاج از كتاب سليم نقل كرده است، و اين در حالى است كه
در اوّل احتجاج مىگويد: حذف سندها بخاطر واضح بودن روايت و مشهور بودن آن است و
از ذكر سند مستغنى مىنمايد. كلينى نيز كه موثّقترين و دقيقترين شخص در حديث
بوده، روايات سليم را نقل كرده است»[3].
9. از جمله مطالبى كه
دلالت بر اعتماد علما بر كتاب سليم مىكند آن است كه عدّهاى از اعاظم فقها در
فتاواى خود در احكام شرعى به احاديث سليم استناد كردهاند. با توجّه به احتياط
شديد علما در مقام فتوى، اعتماد ايشان بر كتاب سليم معلوم مىگردد.
نام محدّثين و مؤلّفين
ناقل كتاب سليم و احاديث آن
در اين قسمت نام محدّثين
و مؤلّفينى كه همه كتاب سليم يا بعضى احاديث آن را بدون واسطه يا با واسطه نقل
كردهاند و يا تصريح به داشتن نسخهاى از كتاب سليم نمودهاند مىآوريم. براى
رعايت اختصار از ذكر نام كتاب و آدرس در اين ترجمه خوددارى مىشود و طالبين
مىتوانند به متن عربى مراجعه كنند. همچنين با مطالعه مداركى كه در آخر هر حديث
ذكر خواهد شد مىتوان به نام كتابها و آدرس آنها دست يافت.
در ترتيب اسامى علما
تاريخ وفات ايشان در نظر گرفته شده است، و آنچه از القاب و كلمات مدح براى محدّثين
و علما ذكر مىشود از كلمات شيخ طوسى و نجاشى و ديگر بزرگان علم رجال استفاده شده
است. اين القاب را براى آن آوردهايم كه معلوم شود هر يك از اين محدّثين از نظر
علمى و اجتماعى چه شخصيّتى داشتهاند و