نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي جلد : 1 صفحه : 268
شنيدم تصديق آنچه از ايشان شنيده بودم. در دست مردم مطالب
بسيارى از تفسير قرآن و احاديث منقول از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ديدم كه با
آنچه از شما شنيدم مخالف بود و شما معتقديد كه آنها باطل است[1]. آيا مىفرمائيد مردم عمدا بر پيامبر
صلى اللَّه عليه و آله دروغ مىبندند و قرآن را به رأى خويش تفسير مىكنند؟
دروغ بستن به پيامبر
صلى اللَّه عليه و آله
سليم مىگويد: حضرت رو
به من كرد و فرمود: اى سليم، سؤال كردى حال جواب را بفهم[2]. آنچه در دست مردم است شامل حق و
باطل، صدق و كذب، ناسخ و منسوخ، خاص و عام، محكم و متشابه، و حفظ و وهم[3] است.
در زمان خود پيامبر صلى
اللَّه عليه و آله بر آن حضرت دروغ بستند، تا آنجا كه در ميان مردم برخاست و در
خطابهاش فرمود: «اى مردم، نسبت دروغ بر من زياد شده است[4]. هر كس عمدا بر من دروغ ببندد جاى
خود را در آتش آماده كند.
هنگامى كه آن حضرت از
دنيا رفت هم بر آن حضرت دروغ بستند[5]. رحمت
خداوند بر پيامبر رحمت و درود او بر اهل بيتش باد.
انواع چهارگانه راويان
احاديث
حديث را چهار نفر براى
تو مىآورند كه پنجمى ندارد:
يكى منافقى كه ايمان را
در ظاهر نشان مىدهد و به اسلام ظاهرسازى مىكند[6]، و
[1] در كافى و خصال چنين است: شما در آن مطالب با
مردم مخالفيد و معتقديد همه آنها باطل است.
[3]« وهم» يعنى آنچه شخص خيال مىكند درست حفظ
كرده در حالى كه اشتباه مىكند. اين مطلب در متن حديث هم توضيح داده شده است.
[4] كلمه« كذّابة» به سه معنى مىتواند باشد:
دروغ، مطالبى كه به دروغ ساخته مىشوند، كسانى كه احاديث دروغ بسيار جعل مىكنند.
به تعليقه اصول كافى تأليف مير داماد: ص 146 مراجعه شود.
[5] در كتاب مختصر اثبات الرجعه عبارت چنين است:
پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بر او دروغ بستند بيش از آنچه در زمان خودش بر
آن حضرت دروغ بستند.