responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 242

عثمان غضبناك شد و گفت: مرا با تو چه كار است! هيچ گاه مرا رها نمى‌كنى، نه در زمان پيامبر و نه بعد از او! على عليه السّلام فرمود[1]: آرى، خداوند بينى‌ات را بر خاك بمالد.

پيشگوئى از ارتداد زبير

عثمان گفت: بخدا قسم از پيامبر شنيدم كه مى‌فرمود: زبير مرتدّ از اسلام كشته مى‌شود! سلمان مى‌گويد: على عليه السّلام بطور خصوصى به من فرمود: عثمان راست مى‌گويد، او بعد از قتل عثمان با من بيعت مى‌كند و بعد بيعت مرا مى‌شكند و مرتدّ كشته مى‌شود.

ارتداد مردم پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله جز چهار نفر

سلمان مى‌گويد: على عليه السّلام فرمود: «همه مردم بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مرتدّ شدند جز چهار نفر[2]. مردم بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به منزله هارون و تابعينش و به منزله گوساله و تابعينش شدند. پس على عليه السّلام شبيه هارون و عتيق‌[3] شبيه گوساله و عمر شبيه سامرى است.

از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مى‌فرمود: قومى از اصحابم از صاحبان شخصيت و مقام نسبت به من براى عبور از پل صراط مى‌آيند. وقتى آنان را ديدم و آنان مرا ديدند و آنان را شناختم و آنان مرا شناختند، ايشان را از نزد من جدا مى‌كنند. مى‌گويم: پروردگارا، اصحابم، اصحابم! گفته مى‌شود: نمى‌دانى بعد از تو چه كرده‌اند. وقتى از ايشان جدا شدى به عقب برگشتند. من هم مى‌گويم: دور از رحمت خدا باشند.

شباهت مسلمين به بنى اسرائيل‌

از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مى‌فرمود: امّت من سنّت بنى اسرائيل را مرتكب خواهند شد بطورى كه قدم جاى قدم آنان مى‌گذارند و تير به همان جا كه آنان زدند مى‌زنند، و وجب‌


[1]« الف»: زبير گفت.

[2] از اينجا ببعد دنباله كلام سلمان است نه امير المؤمنين عليه السّلام. و عبارت در كتاب احتجاج چنين است: سليم مى‌گويد: سپس سلمان رو به من كرد و گفت: اين قوم بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مرتدّ شدند مگر آنان كه خداوند به وسيله آل محمد عليهم السّلام حفظشان كرد.

[3]« عتيق» لقب ابو بكر است.

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 242
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست