responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 231

على عليه السّلام فرمود: اگر انجام ندهم شما چه خواهيد كرد؟ گفتند: ترا با ذلّت و خوارى مى‌كشيم! فرمود: در اين صورت بنده خدا و برادر پيامبرش را كشته‌ايد! ابو بكر گفت: بنده خدا بودن درست است‌[1] ولى به برادر پيامبر بودن اقرار نمى‌كنيم! فرمود: آيا انكار مى‌كنيد كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بين من و خودش برادرى قرار داد؟ گفتند: «آرى»! و حضرت اين مطلب را سه مرتبه بر ايشان تكرار كرد.

سپس حضرت رو به آنان كرد و فرمود: اى گروه مسلمانان، و اى مهاجرين و انصار، شما را بخدا قسم مى‌دهم كه آيا در روز غدير خم از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيديد كه آن مطالب را مى‌فرمود، و در جنگ تبوك آن مطالب را مى‌فرمود[2]؟

سپس على عليه السّلام آنچه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله علنى براى عموم مردم در باره او فرموده بود چيزى باقى نگذاشت مگر آنكه براى آنان يادآور شد. (و مردم در باره همه آنها اقرار كردند و) گفتند: بلى، بخدا قسم‌[3].

حديث جعل كردن ابو بكر

وقتى ابو بكر ترسيد مردم على عليه السّلام را يارى كنند و مانع او شوند پيش‌دستى كرد و (خطاب به حضرت) گفت: آنچه گفتى حق است كه با گوش خود شنيده‌ايم و فهميده‌ايم و قلبهايمان آن را در خود جاى داده است، و لكن بعد از آن من از پيامبر شنيدم كه مى‌گفت:

«ما اهل بيتى هستيم كه خداوند ما را انتخاب كرده و ما را بزرگوار داشته و آخرت را براى ما بر دنيا ترجيح داده است. و خداوند براى ما اهل بيت نبوّت و خلافت را جمع نخواهد كرد».

افشاى اسرار اصحاب صحيفه ملعونه‌

على عليه السّلام فرمود: آيا كسى از اصحاب پيامبر هست كه با تو در اين مطلب حضور


[1] در كتاب احتجاج چنين است: بنده خدا بودن درست است، همه ما بندگان خدا هستيم.

[2] كلمه« كذا و كذا» به« آن مطالب» معنى شده است. منظور از سخن حضرت در روز غدير« من كنت مولاه فعلىّ مولاه» است، و مراد از كلام آن حضرت در جنگ تبوك« انت منّى بمنزلة هارون من موسى» است.

[3] كلمه« اللهم بلى»، بمعنى تأكيد در تصديق مطلب است كه بصورت« آرى بخدا قسم» ترجمه شده است.

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست