responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 219

وقتى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را غسل داد و حنوط نمود و كفن كرد من و ابو ذر و مقداد و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسين عليهم السّلام را به داخل خانه برد، و خود جلو ايستاد و ما پشت سر او صف بستيم و بر آن حضرت نماز خوانديم. عايشه نيز در حجره بود ولى متوجه نشد چرا كه خداوند چشم او را گرفته بود.

سپس ده نفر از مهاجرين و ده نفر از انصار را به داخل مى‌آورد. آنان وارد مى‌شدند و دعا مى‌كردند و خارج مى‌شدند، تا آنكه هيچ كس از حاضرين از مهاجرين و انصار باقى نماندند مگر آنكه بر آن حضرت نماز خواندند[1].

كيفيت بيعت مردم با ابو بكر

سلمان فارسى مى‌گويد: كار مردم را به على عليه السّلام- در حالى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را غسل مى‌داد- خبر دادم و گفتم: ابو بكر هم اكنون بر فراز منبر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قرار گرفته، و مردم به اين راضى نمى‌شوند كه با يك دست با او بيعت كنند، بلكه با هر دو دست راست و چپ با او بيعت مى‌كنند[2]!

اوّلين بيعت‌كننده با ابو بكر

على عليه السّلام فرمود: اى سلمان، آيا مى‌دانى اوّل كسى كه با او بر منبر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بيعت كرد كه بود؟ عرض كردم: نه، ولى او را در سقيفه بنى ساعده ديدم هنگامى كه انصار محكوم‌


[1] اين عبارت در« د» چنين است: ... على عليه السّلام جلو ايستاد و ما پشت سر او صف بستيم و بر آن حضرت نماز خوانديم و عايشه در حجره بود و نمى‌دانست، و كسى جز ما بر بدن آن حضرت نماز نخواند. سپس ده نفر از مهاجرين و انصار را وارد خانه مى‌كرد و بر آن حضرت سلام مى‌دادند و خارج مى‌شدند بطورى كه احدى از مهاجرين و انصار كه حاضر( در مدينه) بودند نماندند مگر آنكه اين گونه نماز خواندند كه كارى جز سلام و ثنا گفتن بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نبود.

لازم به تذكر است كه: نماز مردم بر بدن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله چنين بوده است كه مقابل بدن مطهر آن حضرت مى‌ايستادند و آيه‌ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ، يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً را مى‌خواندند و بر حضرتش سلام و درود مى‌فرستادند و بيرون مى‌آمدند. به بحار: ج 22 ص 526 ح 32 مراجعه شود.

[2]« د»: بخدا قسم( ابو بكر) راضى نمى‌شود كه( فقط) با يك دست با او بيعت كنند.

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 219
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست