responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 204

فضائل اختصاصى امير المؤمنين عليه السّلام‌

سپس پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به حضرت زهرا عليها السّلام فرمود: على بن ابى طالب هشت دندان برنده و شكافنده‌[1] دارد و مناقبى دارد كه هيچ يك از مردم ندارند:

ايمان او به خدا و رسولش قبل از هر كسى، كه احدى از امّتم در اين باره بر او سبقت نگرفته است. علم او به كتاب خدا و سنّتم كه احدى از امّت بجز همسرت همه علم مرا نمى‌داند، چرا كه خداوند علمى را به من آموخته است كه غير از من و او آن را نمى‌داند، و به ملائكه و پيامبرانش هم نياموخته و فقط به من آموخته، و مرا امر كرده كه آن را به على بياموزم و من اين كار را انجام دادم. بنا بر اين هيچ كس از امتم همه علم و فهم و حكمت مرا بطور كامل غير او نمى‌داند. ديگر اينكه تو اى دخترم همسر او هستى، و دو پسرش حسن و حسين نوه‌هاى من هستند و آنها دو سبط امّتم هستند. و امر به معروف و نهى از منكر او، و اينكه خداوند- جلّ ثنائه- به او حكمت و حلّ و فصل بين حقّ و باطل را[2] آموخته است.

فضائل اختصاصى اهل بيت عليهم السّلام‌

دخترم، ما اهل بيتى هستيم كه خداوند هفت چيز به ما عطا كرده كه به احدى از اوّلين و آخرين بجز ما عطا نكرده است: من آقاى پيامبران و مرسلين و بهترين آنانم، و جانشين من بهترين جانشينان است، و وزيرم بعد از من بهترين وزيران است، و شهيد ما بهترين شهيدان است، كه مقصود عمويم حمزه است.

حضرت زهرا عليها السّلام عرض كرد: يا رسول اللَّه، آيا او آقاى شهيدانى است كه همراه تو كشته شده‌اند؟ فرمود: نه، بلكه آقاى شهيدان از اوّلين و آخرين- بجز انبياء و اوصياء- است‌[3].


[1] دندان برنده و شكافنده كنايه از فضائلى است كه هر دشمنى با شنيدن آن به زانو در مى‌آيد و تسليم مى‌شود.

[2] كلمه« فصل الخطاب» داراى معناى دقيقى است، ولى اجمالا مراد علمى است كه به وسيله آن حكم قطعى بين حق و باطل صادر مى‌شود و شبهه و شكى نمى‌ماند.

[3] منظور اين است كه انبياء و اوصياء و بخصوص چهارده معصوم عليهم السّلام قابل مقايسه با ديگران نيستند، و روايات متواتر وارد شده كه حضرت امام حسين عليه السّلام آقاى شهيدان اوّلين و آخرين است.

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست