كودكانى انجام گرفت كه نسبت به «فلين افكت»
مقاومت نشان داده بودند. نمره استعداد كودكان در آزمونهاى ضريب هوشى (IQ )
بهبود يافته بود.
سىسال پيش كه اين آزمونها اجرا شده بودند، در نتايج آن اختلاف جنسى
چشمگيرى به چشم مىخورد نتايج بيانگر اين بود كه دختران بهتر از پسران عمل
مىكنند. وقتى محقّقان آزمونها را در سال 2005 تكرار كردند، دريافتند كه اختلاف
جنسيت از بين رفته است.
محقّقان دريافتند كه در حقيقت، دختران بهتر عمل نكرده بودند، بلكه
عملكرد دختران يازده و دوازده ساله در سال 2005 تا حدودى در مقايسه با عملكرد
دختران يازده و دوازده ساله سىسال گذشته رو به وخامت گذاشته بود و نيز دريافتند
كه عملكرد پسران در سال 2005 نسبت به آنچه سىسال پيش بوده، به طور چشمگيرى بدتر
شده است. پروفسور شاير به اين نتيجه رسيد كه «اين يك تحوّل آمارى عظيم و قابل
ملاحظه است. او اظهار داشت: «پسرهايى كه امروز حدوداً دوازده ساله هستند، همانند
پسرهاى هشت- نه ساله سال 1976 عمل مىكنند.»
چرا آنها افت كردهاند؟
پروفسور شاير به طور غيرمستقيم گفت كه: «بيشتر نتايج احتمالى، حاكى
از عدم وجود بازىهاى تجربى (kenntnis) در مدارس ابتدايى و گسترش بازىهاى رايانهاى
و فرهنگ تلويزيون مىباشد. هردو به نوعى از انجام