نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 107
كه از حكمت الهى نشأت گرفته، پس از رحلت
پيامبر صلّى اللّه عليه و اله رها شده و غرض الهى نقض مىگردد؟
اين نكته، منشأ اختلافى اساسى در بين مسلمانان شده و نقطه اصلى
اختلافات ميان اهل سنّت و شيعه در همين مسأله است؛ زيرا در مورد حكومت شخص پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله و اينكه وى از سوى خداوند بر اين مقام برگزيده شده،
اختلافى در بين فرقههاى مختلف اسلامى وجود ندارد و اختلاف اصلى، در مورد پس از
رحلت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله است.
1- 2- 3. اختلافنظر اماميّه و اهل سنّت
علماى اماميّه معتقدند كه خداوند، تكليف حكومت را پس از رحلت پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله مشخص كرده و مسأله حكومت و حاكميّت پس از پيامبر صلّى اللّه
عليه و اله نيز در زمره افعال خداوند است و وارد در محدوده اصول دين مىشود؛ امّا
اهل سنّت اين مطالب را قبول نكرده و حكومت و حاكميّت را از فروع دين و جزء امورى
مىدانند كه خداوند آن را به مردم واگذار نموده و هيچ دستورى در مورد آن نداده
است.[1] آنان
تعيين امام را از سه راه ممكن مىدانند:
[1] - على بن محمّد الجرجانى، شرح المواقف، ج 8، ص 351.
[2] -« اعلم انّ النّظر فى الامامة ليس من فنّ
المعقولات بل من الفقهييّات؛ بدان كه بحث از- امامت جزء مباحث عقلى و كلامى نيست،
بلكه از مباحث فقهى است». ابو حامد غزالى، الاقتصاد فى الاعتقاد، ص 234، و« اعلم
انّ الكلام فى الامامة ليس من اصول الديّانات؛ بدان كه بحث از امامت جزء اصول دين
نيست». سيّد يوسف بحرانى، غاية المرام فى علم الكلام، ص 363، و« مباحثها عندنا من
الفروع و انّما ذكرناها فى علم الكلام تأسّيا بمن قبلنا؛ و مباحث امامت نزد ما(
اهل سنّت) از فروع است، ولى ما به دليل تأسّى به گذشتگان، آن را در علم كلام ذكر
كرديم». على بن محمّد جرجانى، شرح المواقف، ج 8، ص 344، و سعد الدّين تفتازانى،
شرح المقاصد، ج 5، ص 232.
نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 107