نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 76
ننهاديم، تا همه افراد حتى شكاكان و
ديرباوران نيز باور نمايد.
ولى تصور مىكنيم كه برخى از اين گروه بر اثر پيشداوريهاى قبلى به
راه حق باز نگردند و درباره آنان بايد همان جمله را بگوييم كه پيامبر به قريش
فرمود: «و إنّى لأعلم أنّكم لا تفيئون إلى خير». «و
من مىدانم كه شما به راه حق و حقيقت بازنمىگرديد».
ولى وظيفه يك نويسنده اسلامى اين است كه باكمال بىطرفى و دور از
تعصب كه روش كتاب خدا است، حقايق را بنويسد، تا گروههاى واقعبين و حقيقتجو كه از
وجدانهاى زنده برخوردارند، از آن بهره بگيرند.
در آغاز بحث گفتيم كه بندگى خدا، و پيمودن راه عبوديت، در باطن
انسان، نيروى خاصى پديد مىآورد و انسان در پرتو آن، مبدأ امور زير مىگردد:
1. تسلط بر نفس، 2. بينش خاص، 3. تسلط بر افكار پراكنده، 4. تخليه
بدن از روح، 5. تصرف در بدن، 6. تصرف در جهان آفرينش.
و همه اينها آثار عبوديت و بندگى صحيح است، اكنون وقت آن فرا رسيده
كه پيرامون هفتمين اثر ويژه عبوديت كه همان «مشاهده اجسام لطيف» است سخن بگوييم.
ولى لازم است كه قبلا مطلبى رابه عنوان مقدمه تقديمتان كنيم:
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 76