نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 39
است كه راه «تذلل» و خضوع را در برابر خداى
جهان پيش گيرد و با پيمودن راه بندگى، مقامات و قدرتهايى به دست آورده و سرانجام
بر خود و جهان مسلط گردد.
پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و اله و سلم در ضمن حديثى به مقامات
بلند سالكان راه حق و پويندگان راه عبوديت و بندگى اشاره نموده، سخن پروردگار را
چنين نقل مىفرمايد:
«ما تقرّب إلىّ عبد بشىء أحبّ إلىّ ممّا افترضت عليه و إنّه
ليتقرّب إلىّ بالنّافلة حتّى أحبّه، فإذا أحببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره
الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به ويده الّتى يبطش بها، إن دعانى أجبته و إن
سألنى أعطيته».[1] «هيچ بندهاى به وسيله كارى، نسبت به من تقرب نجسته كه محبوبتر از
انجام فرايض بوده باشد. (آنگاه فرمود:) بنده من با گزاردن نمازهاى نافله آنچنان به
من نزديك مىشود كه او را دوست مىدارم. وقتى او محبوب من شد، من گوش او مىشوم كه
با آن مىشنود، و چشم او مىشوم كه با آن مىبيند و زبان او را مىگردم كه با آن
سخن مىگويد، و دست او
[1] - اصول كافى، ج 2، ص 352 چاپ دارالكتب الاسلامية
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 39