نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 25
و اجتماعى نبود، بلكه وى به گواهى آيات قرآن
معلّم و آموزگار كتاب آسمانى[1]، مبين
مشكلات قرآن[2] و
بازگوكننده سنن و احكام الهى بود[3] از اين جهت
به اتفاق جامعه اسلامى و نصوص قرآن، گفتار و رفتار وى در تعاليم عالى اسلام و
وظايف بندگان سند و حجت مىباشد.
تا اينجا به اقسام «ولايت تشريعى» كه از ناحيه شارع مقدس براى پيامبر
و ديگر پيشوايان معصوم ثابت است آشنا شديم، اكنون وقت آن رسيده است كه به توضيح
ولايت تكوينى بپردازيم.
[1] -\i ... يعلّمهم الكتاب و الحكمة:\E« تعليم
مىدهد به آنان كتاب و حكمت را»( سوره جمعه/ 2).
[2] -\i ... و انزلنا اليك الذّكر لتبيّن للنّاس ما نزّل
اليهم ...:\E« فرو فرستاديم براى تو ذكر( قرآن) را تا آنچه را براى مردم
فرستاديم بيان نمائى»( سوره نحل/ 44).
[3] -\i و ما آتيكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا\E:« آنچه
را پيامبر دستور مىدهد، بگيريد و هرچه را كه نهى مىكند، رها كنيد»( سوره حشر/
7).
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 25