نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 13
2. «شيخ اشراق» مىگويد:
هرگاه از جهان بالا بر نفس انسانى، بهطور متوالى مدد رسيد، جهان
مطيع او مىگردد و دعاى او مستجاب مىشود. چنين نورى كه از جهان بالا بر نفوس
انسانى مىرسد، اكسير علم و قدرت است.
جهان به وسيلهاى مطيع انسان مىگردد و نفوس قدرت خلاقيت پيدا
مىكنند.[1] 3. مرحوم
«صدر المتألهين» مىگويد:
معجزات و كرامات پيامبران روى سه اصل استوار است كه نخستين آنها،
«قدرت روحى» است كه جهان ماده را تحت تسخير خود در مىآورد.
هدف از نقل اين كلمات اين است كه، روشن گردد مسأله تصرف در تكوين كه
در اصطلاح امروز به آن «ولايت تكوينى» مىگويند، ريشه ديرينه داشته و پيوسته مورد
توجه دانشمندان بوده است و بر اساس اصول علمى استوار مىباشد؛ هرچند منكران امكان
تصرف در طبيعت، به نظرات اين دانشمندان اعتنا نكرده و براى فريفتن عوام، آنان را
به «صوفيگرى» متهم مىكنند؛ اينها نمىدانند كه اگر در شرق، به راستى فردى و يا
افرادى شايسته نام دانشمند باشند، همين پيشوايان و نظاير آنان هستند كه جهان بشريت
به افكار بزرگ و