نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 101
تصرفاتى در جهان گردند و به اشاره غيبى در
جهان خلقت، تصرفاتى انجام دهند.
2. حدومرز تسلط انسان كامل بر قلوب و ارواح، بر انسان و جهان براى ما
كاملا روشن نيست و هرگز نمىدانيم كه تا چه اندازه بر جهان حكومت دارند و ما چون
از اين مراحل دور هستيم هرگز نمىتوانيم قدرت و تسلط آنها را بهطور دقيق
اندازهگيرى كنيم، امّا به طور كلى وحى خبر داده كه آنها داراى علم الكتاب و مجارى
فيض الهى مىباشند و اين وضع براى آنها جزو سنت الهى است.
3. از آنجا كه دارندگان چنين قدرت و تسلطى، بر اثر عللى كه يكى از
آنها بندگى و تسليم محض است، به اين مقام رسيدهاند طبعا در گفتار و كردار خود از
هر نوع هوىوهوس بدور خواهند بود، انگيزه آنان براى چنين تصرفاتى يك عدّه امور
معنوى و مصالح كلى مىباشد، از اين جهت آنچنان نيست كه هرچه ما از آنها بخواهيم
آنان انجام دهند. كرامات آنان به خاطر يك رشته مصالح (بيشتر ارشاد و اصلاح) انجام
مىگيرد و هرگز آنچنان نيست كه اولياى الهى پيوسته پديد آرندگان اعجاز و صاحبان
كرامت باشند، بلكه آنان به اذن الهى، در زمينههاى خاصى دست به اعجاز و كرامت
مىزنند و آيات قرآن بر اين مطلب در موارد بىشمارى گواهى مىدهد.
~
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 101