نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 52
بسيارى را باعث گرديد و هيتلر كه با تكيه به
اراده اكثريت ملت آلمان كه او را به عنوان صدر اعظمى انتخاب كرده بودند و به
پشتوانه همان حاكميت ارزانىشده ا سوى ملت، در رأس قدرت قرارگرفته، اقتدار ملى را
در مسير تمايلات و قدرت خواهىهاى خويش قرار داد و كشتارهاى ميليونى به راه
انداخت.[1] در جهان
امروز، حاكميت ملى، يعنى حاكميت اراده «زر و زورمدارانى» كه با حمايتهاى برخى
شركتهاى بزرگ نفتى يا همكارى سازمانهاى اطلاعاتى و جاسوسى، آراى اكثريت را پلى
را براى توجيه سياستهاى ناميمون خويش قرار مىدهند.
5. تلقى حاكميت به عنوان اقتدار برتر و به دست حاكمان سپردن آن يا
«حاكميت» را در محدودهاى خاص و برخاسته از اراده ملى دانستن، نشانه عدم توجه به
عنصر مهم حقانيت و مشروعيت در اين مقوله است. حاكميت نيازمند به مبناى مشروعيت است
و از اين نظر به صورتهاى مشروع و نامشروع جلوه مىكند. به عقيده ما در پرتو بحث
در اين خصوص، مىتوان حاكميت اصيل و حقيقى را شناخت و صاحبان آن را معرفى كرد.
3. حاكميت در اسلام و تبيين نظريه مختار
اسلام، هم به حكم هماهنگى با سرشت انسان، كه مايل به «حيات اجتماعى»
است و هم به عنوان آيينى جامع و فراگير به موضوع حاكميت يا اقتدار برتر به طور
اساسى و تعيينكننده در ضمن تعاليم الهى خود پرداخته است؛[2]
به نحوى كه مسئله
[1] -« اين نكته حتى در مورد ديكتاتورهاى فاشيستى
مانند، ايتالياى موسولينى و آلمان هيتلرى صدق مىكند كه درآنها كوشش بسيار زيادى
در راه تحريك و برانگيختن پشتيبانى توده به سود رژيم، از راه همهپرسىها،
صفآرايىها، راهپيمايىها، تظاهرات و مانند آن به عمل آمد. اندرو هيوود، مقدمه
نظريه سياسى، ترجمه عبد الرحمنعالم، ص 214.
[2] - برخى واژهها كه در متون دينى به نوعى بيانگر
مفهوم« حاكميتاند» عبارتند از:« 1.« حكم» برخى از- كاربردهايش در قرآن دقيقا به
معناى« برترين اقتدار سياسى و قانونى» است كه با مشتقاتش 212 بار و به تنهايى 25
مرتبه در قرآن آمده است. 2.« ملك» سوره شصت و هفتم قرآن به همين نام مىباشد و
كاربرد اين واژه دراولين آيهاش به مفهوم حاكميت و فرمانروايى است، اين واژه به
تنهايى 48 بار و با تركيباتش 27 مرتبه در قرآنآمده است كه چهارده مورد آن« ملك»
به معناى حاكم و فرمانرواى برتر مىباشد. 3.« ملكوت» بيانگر بالاتريناقتدار
ممكن مىباشد و چون فقط به خدا نسبت داده شده است ظاهرا مىتواند بيانگر حاكميت
مطلقه تكوينىباشد در قرآن چهار بار ذكر شده است. 4.« ربّ» ربوبيت داراى سه بعد«
الوهيت، حاكميت و مالكيت» مىباشد ودر برابر« عبوديت» به كار مىرود كه يكى از
اهداف اساسى انبيا دعوت مردم به ربوبيت خداست؛ زيرا كه با آن، حاكميت مطلقه الهى
جلوهگر مىشود و حاكميت ديگر طاغوتها باطل مىگردد. اين واژه با مشتقاتش 980
مرتبه در قرآن آمده است. 5. ولايت بيانگر اقتدار برتر و صاحب اختيار بودن
مىباشد؛ چه هر حاكم و سرپرستىرا كه به كسى يا چيزى اقتدار و سلطه دارد؛ ولىّ،
اولى و مولى گويند.» ر. ك: امام سيد محمد باقر صدر، انديشهسياسى شهيد رابع، ص
156.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 52