نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 250
منها و حملها الإنسان.[1]
درعينحال كه راه صحيح را به انسان نماياند، او را بر سرنوشت خويش حاكم كرد:
إنّا هديناه السّبيل إمّا شاكرا و إمّا كفورا.[2] فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر.[3]
حاكميت آن چنانى كه به يمن حسن بهرهگيرى از آن، خويش را شايسته باريابى به «أعلى
علّيّين»[4] نمايد و
فرشتگان مقرّب الهى خدمت گزار او شوند يا با سوء اختيار و استخدام آن در مسير
خواست و تمايلات طبيعى و نفسانى خويش و اتصاف به اوصاف ناشايست «هلوع»، «جزوع»،
«منوع»[5]، «قتور»[6]، «ظلوم»[7]،
«جهول»، «عجول»[8] و
«طغيانگرى»[9] به ورطه أسفل سافلين[10] سقوط كند و فرجامى جز عذاب دوزخ را نصيب خود نسازد:
و لقد ذرأنا لجهنّم كثيرا من الجنّ و الإنس لهم قلوب لا يفقهون
بها و لهم أعين لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها أولئك كالأنعام بل هم أضلّ
أولئك هم الغافلون.[11]
[1] -« ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه
داشتيم، آنها از حمل آن سر برتافتند و از آن هراسيدند؛ اما انسان آن را به دوش
كشيد.» احزاب، آيه 72.
[2] -« ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد و
پذيرا گردد يا ناسپاس.» انسان، آيه 3.
[3] -« هركس مىخواهد ايمان بياورد[ و اين حقيقت را
پذيرا گردد» و هركس مىخواهد كافر گردد.» كهف، آيه 29.
[4] -\i إنّ كتاب الأبرار لفى علّيّين\E
مطففين، آيه 18.
[5] -\i إنّ الإنسان خلق هلوعا* إذا مسّه الشّرّ جزوعا* و
إذا مسّه الخير منوعا\E معارج، آيه 19.
[11] -« به يقين گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ
آفريديم؛ آنها دلهايى دارند كه با آن نمىفهمند و چشمانى دارند كه با آنها
نمىبينند و گوشهايى كه با آن نمىشنوند. آنها همچون بهايماند، بلكه گمراهتر
اينان همانغافلانند[ چرا كه با داشتند همهگونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند].»
اعراف، آيه 179.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 250