نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 242
معتقد است و به همين دليل، حاكميت هر دين و
نظام ارزشى را تنها به خواست و اراده فرد يا جامعه را وامىگذارد.[1]
ب) نقد و ارزيابى مبناى انسانمدارى اومانيستى
تفكر انسانمدارى كه براساس انديشه انسانسالارى در برابر خداسالارى،
درصدد است انسان را به عنوان يگانه عنصر اصيل در عرصه هستى بازشناسد و كرامت و
شرافت انسان را از طريق توجه به بعد طبيعى و تمركز بر گرايشهاى جسمانى او به
فعليت رساند، از جهاتى چند مورد نقد و مناقشه است.
1. نقد خردگرايى و عقلبسندگى
عقيده استقلال عقل و اتكاى همهجانبه به فهم بشرى در همه حوزههاى
معرفتى و همتراز دانستن خدا و خرد و يا برترى خرد بر خدا، لازمه صريح بينش
اومانيستى، از جهانى چند مورد نقد و چالش مىباشد:
نخست ازاينمنظر بىترديد حبّ بقاء و ستيز با نيستى از مهمترين
تمايلات درونى انسان است و به طور مسلّم در دايره فناپذير طبيعت، به اين نياز اصيل
و فطرى انسان پاسخى وجود ندارد؛ لذا از منظر انسان واقعنگر؛ به طور حتم در پس اين
دنيا، حياتى پايدار و دائمى در انتظار است و به اميد دستيابى به اهداف ارزشمند و
شايسته در آن وادى، زندگى دنيوى او معنادار و هدفمند مىشود. امّا فهم حقيقت حيات
ابدى و نيز نوع تأثير اعمال دنيوى در آن عالم، از افق فهم و انديشه بشرى به دور
بوده و ضرورت دستيابى به چنين آگاهى، براى پاسخ دادن به ميل درونى انسان به
جاودانگى لزوم بهرهگيرى از معارف وحيانى را مسلّم مىنمايد.