نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 172
جديدى دربر داشته باشد. از طرف ديگر، اوضاع
و احوال هر زمانى ذاتا متغيّر است و اقتضاى دگرگونى و تحوّل دارد؛ حال چگونه ممكن
است چيزى كه در ذات خود پايدار و دائمى است با آنچه ذاتا متغيّر و متحوّل است
توافق و هماهنگى داشته باشد؟!
نقد و بررسى با وجوه سهگانه
1. بخشى از گزارههاى دينى كه مربوط به اصول اعتقادات و ترسيمگر
جهانبينى الهى است، ثابتاند و اصولا چنين گزارههايى كه گزارش از واقعيت عالم
مىباشند تغييرناپذيراند؛ امّا بخش ديگر از آموزههاى دين كه مربوط به تكاليف
متديّنين است و قسمى كه اخلاقيّات دين را ترسيم مىكند، از آنجا كه مبتنى بر
مصالح و مفاسداند و دائرمدار موضوعات مىباشند، در صورت تحوّل مصالح و مفاسد و
تغيير موضوعات، متحوّل و متغيّر خواهند بود.
براى نمونه، ورود به ملك ديگرى و غصب آن مفسده دارد، پس حرام است،
اما اگر براى نجات جان كسى باشد كه در حال غرق شدن است، مصلحت ضرورى دارد و لذا
واجب مىشود.
البتّه تشخيص مصالح و مفاسد و همچنين موضوعشناسى، بر عهده
دينشناسان معصوم عليهم السّلام و در ظلّ آنان وظيفه مجتهدانى است كه به تمام اصول
استنباط احكام و معيارهاى عقلى در تشخيص موضوعات واقف مىباشند. بنابراين ادّعاى
تغييرناپذيرى و ثبات تمام آموزههاى دين ناصواب و نشانه عدم توجّه به ساختار و
ويژگىهاى گزارههاى دينى است.
2. چنين نيست كه پيكره مناسبات فردى و اجتماعى انسان در ادوار
تاريخى، به طور كلّى متحوّل شود؛ زيرا اساسا پارهاى از اقتضائات و نيازها، ريشه
در ساختار وجودى انسان دارد و هميشه ثابت است؛ از قبيل نيازهاى جسمى، مثل نياز به
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 172