نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 102
2. حاكمان الهى براساس ديدگاه حقّانبياء
الهى عليهم السّلام
براساس بينش مترقّى اسلام، مصاديق اشخاصى كه به درجه والاى كمال
انسانى نائل آمده و از سوى خداوند مأذون و مأمور به ساماندهى جمع انسانى و رهبرى
آنها شدهاند؛ در وهله نخست انبياى عظام عليهم السّلام مىباشند؛ آنان كه خود، نه
تنها با اتكا به نيروى عقل و انديشه و با تمام وجود در مسير هدايت و رشد گام
برداشتهاند؛ بلكه تحت تربيتهاى خاص الهى به مقامات والاى انسانى رهنمون شدهاند:
ذلك هدى اللّه يهدى به من يشاء من عباده.[1] و با نيل به اين شايستگى، به آنان كتاب آسمانى و حكومت، همراه با
درجه ارزشمند نبوّت اعطاء گرديده است.
أولئك الّذين آتيناهم الكتاب و الحكم و النّبوّة.[2] تا با رهبرى داهيانه خود، به ابعاد حيات فردى و اجتماعى انسانها،
صبغه توحيدى داده، بساط طاغوتيان را برچينند:
و لقد بعينا فى كلّ أمّة رسولا أن اعبدوا اللّه و اجتنبوا
الطّاغوت.[3] و براساس تولّى الهى خود قسط و عدل را، جانشين نابرابرىها و
بيدادگرىهاى ظالمان كنند و مردما عدالت پيشهاى را تربيت دهند:
لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات و أنزلنا معهم الكتاب و الميزان
ليقوم النّاس بالقسط.[4]
[1] -« اين هدايت خداست، كه هركس از بندگان خود را
بخواهد با آن راهنمايى مىكند». انعام، آيه 88.
[2] -« آنها كسانى هستند كه كتاب و حكم و نبوت به آنان
داديم». همان، آيه 89.
[3] -« ما در هر امّتى رسولى برانگيختيم كه خداى يكتا
را بپرستيد و از طاغوت اجتناب كنيد». نحل، آيه 36.
[4] -« ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و با
آنها كتاب[ آسمانى] و ميزان[ شناسايى حق از باطل و قوانين- عادلانه] نازل
كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند». حديد، آيه 25.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 102