نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 395
عبدالرحمن عالم درباره ناشايستيهاى دموكراسى
مىنويسد: «در دموكراسى شكل نظام سياسى دموكراتيك است اما محتواى آن حكومت
ثروتمندان و توانگران است، رأى كالايى قابل فروش شده است و برنده مزايده مىتواند
آن را خريدارى كند، آشكارا عدهاى ثروتمند، بازرگانان يا سرمايهداران بزرگ آن را
مىخرند و در نهايت حكومتها را در اختيار مىگيرند. ماركسيستها دموكراسى آمريكا را
دموكراسى پرستش دلار ناميدهاند ... كارلايل دموكراسى را حكومت فرصتطلبان و
شارلاتانها ناميد. يك منتقد، دموكراسى را حكومت سياستمداران توسط سياستمداران براى
سياستمداران توصيف مىكند». (عالم، 1378، صص 305- 304)
و سخن جالبتر و وزينتر را دايرةالمعارف انگليسى دموكراسى نوشته
است: «در نزد خرد جمعى و در مباحث سياسى اهل تحقيق مفروض آن است كه دموكراسى و
كاپيتاليسم با يكديگر پيوند نزديكى دارند و بواقع آن دو به عنوان دو جنبه اقتصادى
و سياسى همسان [همسنگ] و زير بنايى براى هر نظام اجتاعى- اقتصادى به شمار
مىآيند، گونههاى جديد دموكراسى، به لحاظ تاريخى، با ظهور كاپيتاليسم در ارتباط
مىباشند».(Routledge ,5991 :761)
بارى، بگذاريم از كسانى كه شايد به علت تعلق خاطر وافر به آرشيوهاى
غرب نمىتوانند در دنيا افتخار ايراد كلامى جديد و طرحى نوين را از آن خود سازند،
اما مسلمين عموماً مىتوانند با توجه به معايب ذاتى و عرضى دموكراسىهاى غير دينى،
با صلابت و جلادت و با اتكا به سرمايههاى وحيانى تحريف ناشده خود، محتوايى را به
دنياى دموكراسى ارمغان بخشند كه عارى و برى از هر عيب ذاتى يا عارضى باشد.
اجماع
مىتوان از اجماع به عنوان يكى از مبانى اسلامى مردمسالارى دينى نام
برد. اما اجماع بهطور دقيق داراى چه مفهومى است و چگونه مىتوان آن را يكى از
مبانى مردمسالارى دينى شمرد؟ ديدگاه، اسپوزيتو و وال چنين است: «در دورانجديد،
متفكران مسلمان، مفهوم اجماع رابا امكانات جديدى به كار بردهاند و آن را از حالت
ايستايى خارج كردهاند. حميداللَّه اجماع را به عنوان برخوردارى از امكانات
نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 395