نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 389
مشروعيت نظامهاى اجتماعى را در نسلهاى
مسلسل گسترش و توسعه بخشد. به هر حال آموزش و پرورش اگر «شرط كافى» براى ايجاد
جامعه مردمسالارى دينى نباشد دست كم «شرط لازم» براى تداوم و بقاى آن تلقى
مىشود. مدارس مىتوانند با استفاده مطلوب از ميليونها ساعت عمر جمعيت قريب به
بيست ميليونى دانش آموزان كشور، در مشروعيت بخشى به اشكال خاصى از زندگانى اجتماعى
و مدنى نقش مهمى را ايفا كند. اجمالًا بايد اذعان كرد كه تكريم و تجليل صرف از
نظام مردمسالارى و جمهورى دينى و عدم برنامهريزى و تلاش جدى در جهت نهادينه كردن
اصول و ارزشهاى آن از طريق دستگاههاى فرهنگىفى الواقع به سخره گرفتن آن انديشه و
نظام است. متاسفانه بررسى وضع موجود تربيت مدنى و سياسى در آموزش و پرورش جمهورى
اسلامى نشان مىدهد كه در اين باره هيچگونه تبيين تئوريك و برنامهريزى مدون و
منسجمى پيرامون ترويج فرهنگ مردمسالارى دينى وجود ندارد (31).
بديهى است كه براى نهادينه كردن مشاركت سياسى و ارزشهاى مدنى
مردمسالارى دينى بايد از تمامى ابزارهاى رسمى و غير رسمى و عمومى بهره جست.
اين عوامل مىتوانند شامل خانواده، رسانههاى جمعى، احزاب و ...
باشند. اما بايد اذعان كرد كه اصلىترين و مهمترين راه تداوم حيات مشاركت جويانه
مدنىنهادينه كردن ارزشها، گرايشها، مهارتها و رفتارها، استفاده از نهادهاى مؤثر و
فراگير تربيتى همچون مدارس و مراكز آموزش عمومى است كه البته خود مستلزم تبيين
تئوريك و برنامهريزى عملى هماهنگ و همسو با انديشه و نظام مردمسالارى دينى است.
منابع
- ارسطو (1371)؛ سياست، ترجمه حميد عنايت، تهران، انتشارات و
آموزش انقلاب اسلامى، چ سوم.
- فاستر، مايكل ب. (1361)؛ خداوندان انديشه سياسى، ترجمه جواد
شيخالاسلامى، ج اول، قسمت اول، تهران، امير كبير.
- قادرى، حاتم (1378)؛ انديشههاى سياسى در اسلام و ايران، تهران،
سمت.
- گوتك، جرالد. ال (1380)؛ مكاتب فلسفى و آراى تربيتى، ترجمه
محمدجعفر پاكسرشت، تهران، سمت.
.
نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 389