نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 128
عصر ما فوقالعاده محترم و برجسته شده است و
صرف نظر از سوء استفادههاى سياسىاى كه در سطح جهان از آن مىشود، خود از لحاظ
نظرى و اخلاقى موضوعى درخور همه گونه تأمل و تدبر است.
در جهان امروز، حقوق بشر دست كم دو مرحله را پشت سر گذاشته است. در
ابتدا هنگامى كه از حقوق سخن مىرفت. حق به معناى رخصت و اختيار بود، اما اينك
معنا و مفاد متفاوتى يافته و تبديل به طلب شده است.
(براى تفصيل اين بحث و بررسى پيامدهاى آن ر. ك. به: سروش، 1376، صص 433- 417)
جهان جديد بهطور طبيعى در سيرتكاملىخويش، جهانى حقمدار است. آدمى
هر چه خود را بيشتر و بهتر مىشناسد و به حقوق طبيعى خويش آگاهى بيشترى مىيابد،
تلقّىاش نسبت به جهانى كه در آن زندگى مىكند، كاملتر و روشنتر مىشود.
آدمى با دانشها، پرسشها و انتظارات نوين، امور كهن را بهشكلتازهاى
مىفهمد و همين فهم تازه است كه اساس بازسازى است. اين تازهها از بيرون از دين سر
مىرسند و هر يك جزء تازه و مغفولى را كشف مىكنند و پس از كشف بسيارى از اجزاى
تازه، هندسه معرفت با اجزاى نوين بنا مىشود كه ساختار و تصوير نوينى از حقوق و
حتى شريعت را پى مىريزد. از اين رو پيش شرط ضرورى تحقق مردمسالارى دينى، پذيرفتن
حق تعيين سرنوشت براى انسان، از آن جهت كه انسان است، مىباشد.
2- تحول در مبانى انسانشناختى و كلامى
«مردمسالارى» داراى مؤلفههاى مشترك و پايهاى است كه در تمامى
فضاهاى متكثر از معنا و مفهوم مشابهى برخوردار است و افزودن پيشوند يا پسوندى
همچون دينى نمىتواند ناقص دو عنصر مفهومى مقدماتى باشد. اين اصل مبتنى بر اصلى
ديگر است و آن اينكه گفتگو در باب مردمسالارى دينى به حوزه كلام تعلق داشته و على
الاصول برون دينى بوده و در فضاى «پيشفرضها» شكل مىگيرد و محقق مىشود.
پيشفرضهاى پذيرفته شده پيش از ورود به بخشهاى فرعى دين، تلقى و
انتظارات ما را از دين شكل مىدهد. پيشفرضهايى راجع به انسان، جامعه، قدرت و دين.
نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 128