نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 34
يزدى/ معنا و مبانى سكولاريسم، عبدالكريم
سروش/ حكمت و حكومت، مهدى حائرى/ تاريخ تمدن اسلام، علىاصغر حلبى/ دين، جامعه و
عرفى شدن، عليرضا شجاعى زند/ اسلام، دموكراسى و نوگرايى دينى در ايران (از بازرگان
تا سروش) فروغ جهانبخش/ مبانى مشروعيت در نظام ولايت فقيه، مصطفى كواكبيان/
دغدغههاى حكومت دينى، محسن كديور/ دموكراسى قدسى، علىاكبر رشاد/ امامت و رهبرى،
مرتضى مطهرى/ انديشهسياسى در اسلام معاصر، حمد عنايت.
3. آثارى كه رويكردى تركيبى (عقلى، علمى و نقلى) به بحث دارند؛ يعنى
هر سه بعد عقلى، علمى و نقلى را با هم مورد توجه قرار دادهاند. مانند:
همانگونه كه اشاره كرديم از تضارب احتمالات مختلف در متغيرهاى
سهگانه پيشين حداقل نه (9) قرائت و ديدگاه حاصل مىشود:
قرائت نخست؛ «قرائت لائيك» يا «سلبى» است كه اساساً به حقيقت دين
اعتقادى ندارد و در عين حال بر آن است كه ميان آموزههاى دينى- دين بهعنوان يك
واقعيت و نه حقيقت- و مردمسالارى، تباين كلى برقرار كند لذا مردمسالارى دينى را
مفهومى متناقض و پارادوكسيكال مىداند و به آن- بهعنوان يك حقيقت- اعتقادى ندارد.
قرائت دوم؛ قرائت «سكولار» يا «حداقلى محصور» است كه به اصل و حقيقت
دين اذعان دارد لكن آن را محدود به امور فردى و اخروى مىداند و از طرفى، دموكراسى
را نيز امرى صرفاً دنيوى واجتماعى مىداند، لذا معتقد است ميان قلمرو اين دو
(مردمسالارى و دين) وجه اشتراكى- از جهت مفهومى- وجود ندارد تا آن دو را ضرورتاً
به هم پيوند دهد
نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 34