responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بين‌المللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن    جلد : 1  صفحه : 77

دوم. محقق موردنظر اين روايت را مخالف سيره امام على عليه السّلام دانسته است و سپس رواياتى را نقل كرده كه بر سيره هم‌راه با مدارا و عطوفت امام على عليه السّلام دلالت دارند. وجه استدلال به اين روايات و تعارض آنها با حديث موردنظر چندان آشكار نيست. اگر منظور اين بوده كه به گواهى رواياتى كه آورده، سيره امام على عليه السّلام هم‌راه با مدارا و نرمى بوده، اما اين حديث مسامحه و مدارا را از امام على عليه السّلام نفى مى‌كند، اين برداشت واقع‌بينانه نيست؛ چرا كه اين حديث تنها از مجاز بودن امام على عليه السّلام در برخورد هم‌راه با شدّت و صلابت سخن مى‌گويد و در ادامه تصريح مى‌كند كه آن حضرت با وجود چنين مجوّزى به جهت رعايت مصالح شيعيان برخورد هم‌راه با مدارا را انتخاب نمود. بنابراين، حديث موردنظر موافق با رواياتى است كه اين محقّق گران‌قدر ذكر كرده و اگر منظور اين است كه چون اين حديث شيوه امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف را مخالف شيوه امام على عليه السّلام معرّفى كرده، پس پذيرفتنى نيست. اين ادعا نيز پذيرفتنى نمى‌نمايد؛ چرا كه هم‌چنان كه گذشت، چندين روايت به تفاوت سيره امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف با سيره امام على عليه السّلام در مواجهه با خروج‌كنندگان بر امام دلالت دارند.

3. به استناد شفقت و مهربانى امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف نمى‌توان مواجهه با صلابت و شدّت آن حضرت را با خوارج نفى كرد، هم‌چنان كه شفقت و مهربانى خداوند كه به مراتب از مهربانى امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف بيشتر است، به معناى نفى عقوبت گناه‌كاران و مجرمان نيست، همان‌طور كه پيامبر رحمة للعالمين با كافران و مشركان قتال مى‌كرد و بسيارى از آنان را از دم تيغ مى‌گذراند.

براساس آن‌چه گذشت، روشن شد كه امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در مواجهه با خروج‌كنندگان بر آن حضرت روشى متفاوت با روش امام على عليه السّلام برخواهد گزيد.

نتيجه‌

يكم. چون امام معصوم عليه السّلام با خوارج به كارزار پردازد، اموالشان را به غنيمت مى‌تواند بگيرد، خانواده آنان را به اسارت مى‌تواند برد. اسيران و فراريان‌شان را مى‌تواند بكشد و مجروحانشان را نيز مى‌تواند از پاى درآورد، اگرچه سازمان و تشكيلاتى نداشته باشند كه به سوى آن بتوانند بازگردند. اين حكم اللّه واقعى و اوّلى است و از اين نظر، ميان پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم، امام على عليه السّلام و امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف‌

نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بين‌المللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست