نام کتاب : مثنوى بلند عشق (پژوهشى در صدور و محتواى زيارت جامعه كبيره) نویسنده : يدالله پور، بهروز جلد : 1 صفحه : 15
تلقين قولى از هر دو حيث سلب و ايجاب در
روشهاى تربيتى اسلام مقام و موقعيتى مهم دارد. چه بسا حالات باطنى منفى كه در پس
گفتههاى بىمقدار، در دل مىرويند.
به عنوان نمونه امام صادق عليه السلام فرمود:
«لاتخاصموا الناس لدينكم فإن المخاصمة ممرضة للقلب؛
«براى دفاع از دينتان، با مردم نزاع و مشاجره لفظى نكنيد زيرا اين كار، دل را
بيمار مىسازد»[1].
در تلقين فعلى، مقصود آن است كه صورت يك فعل مطلوب به نحو تظاهر بر
اعضاء و جوارح آشكار گردد در حالى كه آن فعل هنوز در درون شخص ريشه ندوانده است
مانند دستور به پرهيز از تبختر در راه رفتن؛
«وَ لا تَمْشِ فِى الْأَرْضِمَرَحاً»[2].
در نظام تربيتى اسلام شيوهها و دستورات فراوان ديده مىشود كه تلقين
قولى و فعلى در حيطه آن قرار مىگيرد[3].
يكى ديگر از آن دستورات، مسأله زيارت اولياء الهى است كه مفاهيم بلند
زيارت، گوياى آموزههاى مترقى سياسى، فرهنگى، عبادى است و شخص زائر با طى كردن
مسافت و سختى رسيدن به زيارتگاه و ابراز علاقه و محبت و اعلام نفرت از مخالفان و
دشمنان، انديشهاى متعالى را در باطن استوار مىسازد.
[1] - كافى، كتاب الايمان و الكفر، باب فى ترك دعاء
الناس.