نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 304
و النوم على السروج، و ما لباس القائم «ع»
الّا الغليظ، و ما طعامه الّا الجشب.[1]
- معمر بن خلاد مىگويد: نام (امام قائم «ع» در مجلس امام رضا «ع» به
ميان آمد. امام فرمود: شما امروز سبكبالتر از آنروز هستيد. گفتند؟ چگونه چنين
است؟ فرمود: اگر قائم ما قيام كند خون است و عرق ريختن، و خوابيدن بر مركبها در
ميدانهاى مبارزه.[2] و قائم
«ع»، جز جامه درشتناك نخواهد پوشيد، و جز خوراك درشتناك نخواهد خورد.
آرى اصلاح جامعه مطلبى است، و دنبال خواستهها رفتن و آنها را تأمين
كردن، مطلبى ديگر ... و امام مهدى «ع»، چون نياكان خود به هركس هرچه خواست
مىبخشد، و به سئوال سائلى «نه» نمىگويد، و كسى دست خالى از نزد او باز نمىگردد.
همه اقدام و عمل و فكر و ذكر و گفتار و كردار او الهى است و جز خدا و رضاى او
خواستهاى ندارد. از اينرو در برابر زحمتها و كوششها و رنجهايى كه براى انسانها
مىكشد و فداكاريهايى كه مىكند، پاداشى در نظر ندارد، حتى ستايش و تشكرى از كسى
نمىخواهد.
امام مهدى «ع» داعى حق و گسترنده عدل است. همه كارها و برنامههاى او
بر محور اصول عدالت دور مىزند، و باطن بيكرانه و خدايى او كانون اصلى عدالت
اخلاقى و تعادل و توازن معنوى است. همه دوستيها، دشمنيها، حبّ و بغضها، صبرها،
مقاومتها، خشمها، خروشها وجود و بخششها، همه و همه، در چارچوب قانون عدل و عدلت
قرار دارد، و ذرّهاى در احوال شخصى پاى از حدّ و مرز دقيق عدالت بيرون نمىنهد،
او نخست «عدل» را در درون خود پياده كرده است، و سپس به پياده كردن آن در جامعه و
جهان دست مىيازد.