نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 298
شدند)، پس چشم بهراه فرج (الهى) باشيد، از
نزديكترين جا به خود.
مؤلف «مكيال المكارم» مىگويد: «ظاهر اين است كه اين سخن: «فتوقّعوا
الفرج من تحت اقدامكم» كنايه از ظهور ناگهانى و بدون مقدمات است. بنابراين در تمام
زمان غيبت و در هرحالى كه احتمال ظهور مىرود، واجب است انسان آماده يارىرسانى
باشد و به امام توجه داشته منتظر ظهور او باشد»[1]
نيز مىگويد: «ظهور ناگهانى و يكباره با احاديثى كه براى ظهور،
مقدمات و شرايط و علامتهايى معرفى كردند، چگونه سازگار مىشود. در پاسخ مىگويد:
«آنچه از احاديث بسيار به دست مىآيد اين است كه تمام آن نشانهها و شرايط (مهم)
در يك سال رخ مىدهد. بنابراين واجب است هردينباور منتظرى در هرسال آماده ظهور
رهبر خويش باشد، چون در هرسال احتمال وقوع آن شرايط هست»[2]
امام عصر «ع» خود در توقيعى (نامهاى)، ناگهانى بودن ظهور را بيان
مىفرمايد:
- ... امر ما (قيام و انقلاب ما) ناگهانى است، در هنگامى كه توبه
سردى ندارد.
بنابراين، انتظار درست و صادقانه، چنين انتظارى است، و ممكن است در
اسرع وقت نشانههاى ويژه آن رخ دهد، و به ظهور و قيام و انقلاب امام موعود
بينجامد.
پس بايد به چنين فرجى آنى و لحظهاى اميد داشت كه سرنوشت بشريت به
يكباره دگرگون شود. «زيرا كه از پيدا شدن نخستين علامت از علائم حتمى- كه پياپى
خواهد بود- تا رسيدن اصل فرج و بيرون آمدن امام «ع»، فاصلهاى چندان نيست. درباره