نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 20
دوران و جامعه به شمار آمده است. مشخصه اصلى
و خصلت ويژه رهبرى آينده و جامعه «منتظر»، اجراى دقيق عدالت قضايى و اقتصادى و معيشتى
است، چنانكه در احاديث آمده است، به گونهاى كه كمتر حديثى است كه از موعود آينده
سخن بگويد و بر عدالتگسترى آن امام تأكيد نكند.[1]
فراز معروف: «يملأ الأرض عدلا و قسطا ...:
زمين را از عدل و داد بيآكند ...»، مشخصه اصلى و صفت آشكار آن امام
منجى و حكومت قرآنى اوست. اكنون جامعه و انسان «منتظر»، تا چه پايه مىتواند
همانندى و همسويى با جامعه مورد انتظار خود داشته باشد؟
جامعه شيعى ميان دو واقعيت قرار گرفته است، كه هردو تجسّم والا و
آرمانى عدالت اجتماعى است. واقعيت گذشته، يعنى حاكميت عدل على «ع»، و واقعيت آينده،
حاكميت عدل مهدى «ع». در اين ميانه، اجتماعات شيعى چگونه بايد باشد تا از گذشته
خود بار رسالتى را بر دوش كشد، و با آينده خويش همانندى و همسويى داشته باشد.
موضوع ديگرى نيز درخور توجه است و آن اينكه جامعه صالح، كه بر اصل
صلاح و شايستگى استوار باشد، و روابط ميان مردمان بر اصل حق و عدالت باشد، ماندنى
و آسيبناپذير است، وگرنه ناپايدار و واژگونشونده است. تنها معيار در بقا و زوال
همين است و بس. قرآن كريم مىگويد:
* ما كانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها
مُصْلِحُونَ.[2]
- پروردگار تو هيچ قريهاى را كه مردمش صالح و شايسته باشند بيخود
هلاك نخواهد كرد.
و جامعه فاسد و داراى روابطى ناانسانى و ظالمانه، رفتنى است گرچه از
قدرت نظامى و سياسى و حتى اقتصادى برخوردار باشد. در قرآن كريم آمده است:
[1] - به فصل« عدالت اجتماعى» همين كتاب مراجعه شود.