نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 176
مسائل نيز كتاب و آيين نو پنداشته مىشود.
3- اصول و احكام فراوانى دچار تحريف و دگرگونى معنوى يا موضعى گشته
است، و امام آنها را چنانكه در اسلام اصيل بوده است ديگر باره مطرح مىسازد، و
تحريف و انحرافهاى روى داده را روشن مىكند، و مفهوم حكم يا جايگاه آن را مشخص
مىسازد، و اين با طرز تلقى و برداشت عمومى مردم و علما سازگارى ندارد، ازاينرو
برنامه جديد و راه و روش تازه حساب مىشود.[1]
بنابراين، معناى آيين تازه و كتاب جديد، اين چگونگيها است. اكنون
براى تبيين بيشتر اين موضوع، سخنى از استاد معارف حقّه، متألّه بزرگ خراسان، حضرت
شيخ مجتبى قزوينى خراسانى- اعلى اللّه مقامه- مىآوريم:
«... مراد از اين روايات (احاديث كتاب جديد و آيين تازه)، اين است كه
حدودى را كه از بين رفته احيا مىكند، و بدعتهايى را كه در بين مردم رايج شده، و
در شعائر اسلامى ظاهرگشته است، منسوخ مىنمايد، و ازاينرو روش او را دين تازه
پندارند ...»[2].
مىتوان گفت بيشترين مسائلى را كه امام مورد توجه قرار مىدهد و براى
جامعههاى اسلامى تازه و جديد جلوه مىكند و ناشناخته و ناآشنا مىنمايد، مسائل
مربوط به عدالت اجتماعى و امور مالى و معيشتى است، يعنى موضوعى كه انسان گذشته سخت
نيازمند به آن بوده و بدان نرسيده است. و همين امر نيز مشكل نابسامانى اصلى زندگى
بشر امروز را تشكيل مىدهد، و اجراى آن يعنى برقرار سازى عدل و دادگرى در سراسر
گيتى، از اقدامهاى اصلى امام مهدى «ع» خواهد بود.
به عنوان مثال: اگر امام موعود «ع» به موضوع مساوات اسلامى شكل
قانونى و الزامى بدهد چنانكه در احاديث رسيده است:
امام صادق «ع»:
* اسحاق بن عمّار، قال: كنت عند ابى عبد اللّه «ع» فذكر مواساة
الرجل
[1] -« اين موضوع در بخش« تحريف ص 97- 89» روشن گشت.