نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 174
محرومان و بىپناهان شده است، يا مستقيم به
دست حكومتهاى اشرافى و مرفّه انجام گرفته است، و يا به دست طبقات اشراف و
سرمايهداران و قارونانى كه در زير چتر حمايت حكومتهاى مستكبر قرار داشتند و با
حمايت قانونى و عملى آنها راه ظلم و تحميل و استثمار را هموار مىساختند. اين
نظامها و جريانهاى ضد بشرى هنگامى پايان مىيابد كه حكومت و قدرت سياسى و نظامى
جامعه فقط و فقط به دست طبقات محروم و مستضعف سپرده شود. دفاع از حقوق پايمالشده
فرودستان و مستضعفان آنگاه امكان دارد كه حاكميت به دست آنان سپرده شود. هرحكومتى
هرچه صالح باشد نمىتواند حقوق محرومان را به آنان بازگرداند، مگر اينكه خود از
اين طبقه باشد و دردهاى اين طبقه را با تمام وجود خويش لمس كرده باشد. و اين
چگونگى تحقق نمىپذيرد مگر اينكه طبقه حاكم از مستضعفان باشند. تنها و تنها در اين
صورت است كه مىتوان اميد داشت در قانون و اجرا، و در تئورى و عمل، جانب محرومان
رعايت گردد، و پايگاههاى استكبار و قدرت و سلطه واژگون شود، و پديده «استضعاف» از
سرزمين زندگى محو گردد. در غير اين صورت، ادعاهايى فريبكارانه است كه گوش تاريخ را
پر كرده است.
از اينرو، حاكميت مستضعفان، از شاخههاى اصلى اجراى عدالت مطلق است.
اگر عدالتگسترى و دادگرى جهت اصلى حركت يك تحول و انقلاب اجتماعى
بود، دفاع از محرومان و حاكميت بينوايان و فرودستان ركن و پايه آن است، زيرا ديگر
طبقات اجتماعى كه حال و هواى محروميت و استضعاف را لمس نكرده باشند، هركس باشند
نمىتوانند- چنانكه بايد- در انديشه مستضعفان باشند، و گردونه اقتصاد و سياست و
فرهنگ و ديگر منافع جامعه را به سود آنان بچرخانند. و اين امرى است كه تجربه آن را
به اثبات رسانيده است.
نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 174