- به هيچ شهرى انذارگرى نفرستاديم، مگر آنكه شادخواران آن شهر گفتند
كه ما رسالت شما را باور نداريم، و گفتند كه مال و فرزند ما از شما بيشتر است و ما
عذاب نخواهيم شد.
«جباران و گردنكشان، از قديمترين دورههاى تاريخ، مردمان را فرودست
(مستضعف) ساخته در بندگى خويش نگاه مىداشتند. و حقها و آزاديهاى ايشان را
مىربودند؛ در صورتىكه پيامبران در آن مىكوشيدند تا از تجاوز و عدوان آن
تجاوزگران جلوگيرى كنند و مردم را از چنگال ظلم و ستم ايشان برهانند ...»[2]
قرآن كريم، هنگام ترسيم مبارزه و رويارويى پيامبران با مخالفان، از
طبقات مخالف انبيا، با واژههاى «ملأ»، «مترفان»، «مستكبران» ياد كرده است. «ملأ»
سران و بزرگان مالى و سياسى و يا قبيلهاى و قومى اجتماعند كه به نوعى برترى
اجتماعى دست يافتهاند، و طبقات بالا و اشراف و ممتاز جامعه را تشكيل مىدهند، و
همه جا «حضور چشم پركن» دارند. اينان با حركت جديد و پيام تازه به ستيز
برمىخيزند، و چون به اصل برترى طبقاتى ايمان دارند و معيار ارزشها را در مال
مىدانند، و پيامآوران الهى و پيروان آنان را افرادى معمولى و از طبقات پايين
جامعه مىبينند، دعوت جديد را نمىپذيرند و با آن به مبارزه برمىخيزند. «آنچه را
خداوند متعال در كتاب عظيم خود، از زبان پيامبر